tisdag 3 december 2013

TUNGT BESKED

Dag 337
I går kväll. Jag deltog i Larsmo kommuns julfest för sina anställda. Festen hölls i Cronhjelmskolan. Kom dit något försenad, men lagom till andra versen av "Nu tändas tusen juleljus". En synnerligen spirituell Maria S höll i trådarna. Vikarierande kommundirektören Carola L höll hälsningstal. Avslutade talet med några strofer av Py Bäckman. Najs! Allsången ledes av kommunens miljövårdssekreterare. Och päronskallen gapade förstås med. Allt vad tygen höll. Det noterades av allsångsledaren. Som bryskt tryckte in mikrofonen i gapet på mig. Festen fortsatte med julbord och polonäs. Jag svalde en hel prilla i dansens vivlar. MGP-duon Ella-Fina uppträdde med vinnarlåten "En stjärna". Efteråt tog jag röda, rostiga hem. Trött och mätt. Mest mätt. Innan jag gick och lade mig kollade jag förstås in avsnitt två av årets adventskalender, Barna Hedenhös.
Sov oroligt. Skinkan, sillen och den gravade laxen tarvade vätska. Massor av vätska. Klev upp tre gånger. Drack som en kamel. Somnade om. Och vaknade viideltä. Tisdagsinvägning. Shitt, shitt! Jag fruktade en katastrof. Kände att min mage fortfarande var sprängfylld med sillsallad, ägghalvor och kålrotslåda. Shitt! Shitt! Klev upp på vågen. Fick ett tungt besked. Ett kvitto på mina misstankar. Sjuttio-tre-komma-åtta. Jepp. Jepp. Jag visste det. Två-komma-sex kilo tyngre än för en vecka sedan. Snart skiter jag i tisdagsinvägningarna! Såheså.
Ville inte käka något morgonmål. Drack ett glas vatten. Klädde mig. Och tog gula till jobbet. Var glad åt jag inte lagt in någon morgonlänk i dag heller. Vädret och cykelvägarna lockade inte. Slaskigt, halt och mörkt. Hujedamej! I går hade jag lämnat en massa jobb på hälft. Tog genast itu med det. Käkade köttsoppa till skollunch. Gott! Kollade sen in skolans festsalen. Där skall femmorna i morgon bjuda hela skolan på självständighetsfest och julmiddag. Fortsatte hem med gula. Varmt och skönt där. Somnade heti. Sov hela vägen. Från busstation gjorde jag en avstickare till lähikauppa. Handlade bananer, bröd och havreflakes. Gjorde ett blixtbesök till lägenheten. Käkade en tallrik av vaimos plommonkräm. Nami! Packade träningsväskan. Funderade om jag behövde ta med lompakko. Njaae. Den behöver jag nog knappast. Jag tar bara Fitnesskortet ur den, tänkte jag. Men päronskallen tog i stället en massa mynt. Kan vara bra att ha, tänkte den insnöade. Fortsatte till Fitness. Konstaterade att kortet fortfarande var kvar i plånboken. Som i sin tur låg hemma i lägenheten. Voi raatis, raati. Borde jag göra en skall-röntgen? Skyndade hem efter kortet. Checkade in till gymmet. Och klev upp på löpmattan. Bredvid Niklas K, en fotbollskille som lirade i mitt första juniorlag. Ville visa honom att gamla A-juniortränaren ännu kan. Och kutade därför en dryg tolva. En minut snabbare än i går! Jess!
Hastade hem. Ropade hejdå i dörren på väg ut. Milla J i receptionen frågade om jag hade strumpor på fötterna i dag. Visade henne att det hade jag nog. Däremot hade jag inte hunnit dra på mig skorna. Skyllde på tidsbrist. Nästa uppdrag väntade. Ett styrelsemöte med Liga-Jaro. Är jag är jätte-stressad? Nejdå! Bara na liiti.

Saldo: 12,9 km

Totalt: 3 320,5 km

Mål: - 49,5 km

Kanon: Träningspasset

Kalkon: Päronskallens hjärna har nog snöat in.

Inga kommentarer: