tisdag 31 december 2013

FINALEN

Dag 365
I går kväll. Dagen före den stora finalen. Kände mig rastlös. Samma feeling som inför ett maratonlopp. Ville springa, men måste ju spara en dryg tia till nästa dag. Kollade på TV. Halvsov i soffan. Kravlade mig upp. Ställde Nokian på fem. Låg och vred mig i sänghalmen. Somnade till slut.
I morse. Finaldagen. Väcktes av Nokian. Studsade upp ur bädden. Drillade och utförde årets sista tisdagsinvägning. Sjuttio-en-komma-åtta. På ett år har jag gott ner ett paket stekmalet! Tja, nöjd är jag inte. Men är man en gottegris så är man. 
Började värma en åttaliters kastrull med glögg. Väntade. Och väntade. Och väntade. I fyrtiofem minuter. Hällde upp glöggen i en jättetermos. Shitt, shitt! He taar fö läng! Tog en mindre kastrull. Rymde bara hälften. Men på snabbplattan gick det på tio minuter. Fortsatte med den lilla kastrullen. Öste upp tjugosex liter glögg. He måno räck, tänkte päronskallen. Lassade glöggtermosarna i röda, rostigas baksäte. 
Käkade sen chiagröt och smörgare. Morgonkaffe till morgontidningen. Drog på mig min R90:a och rattade till Fitness Club. Milla J redan på plats. Snackade med henne en stund. Och med Ari L och Pontus B som också jobbar där. En efter en droppade löpare in genom dörren. Päronskallen välkomnade alla. Prick klockan nio samlades vi för gruppfoto. Sen bar det av. Lätt snöfall. Men annars riktigt bra löparväder. Glada ansikten. Löparglädje då den är som allra bäst! Markus S, Christer N, Bjarne H, Örjan R, Kristian K, Fredrik A, Ola S, Philip M, Grels W, Kim V, Filip V, Folke W, Maria A, Christian D, Juuso A, Henry M, Thorolf F, Tommy F, Mimmi Ö, Johanna R, Bo L, Annette L, Kurt K, Andreas H, Anders H, Ari L, Niklas K, Tony S, Christian N, Jens P, Tom L, Carl-Anton M, Henrik W, Ronny S, Stefan B, Henrik, Lotta W och Herr Hund. Sex-minuter-per-kilometer-fart verkade passa dem alla. Även om jag tyckte att Herr Hund flåsade oroväckande. Jag försökte springa socialt. Och snacka med så många som möjligt. Hann med rätt många. Och hamnade rätt långt bak. En kilometer kvar. Jii-haaa! Hundra meter kvar. Möttes av mina löparvänner. Som ställt upp sig på två led. Bildade Eriksgata ända fram till mål. Där jag möttes av en jättevacker kranskulla, Ida-Marie J. Fick en kram av henne. Sen åxå av Milla och Nelia E. Göta Petter vad stolt och lycklig jag kände mig! Uffe Snellman, Cika W-S, Gerd R, Malin H, Ingo F, Ida-Marie J, Stefan S och Jaana S kom fram och grattade. Malin gjorde en kort intervju för ÖT. På sin lediga dag. Tack så myttji!
Bjöd alla på glögg vid receptionen. Sen fortsatte vi till gymnastiksalen. Milla och Nelia överräckte ett årskort till Fitness. Otroligt generöst! Tusen tack! Sen var det dags att avslöja nästa års utmaning. Harklade mig. "Jo, hör ni. Jag har funderat en hel del kring nästa års grej. Jag har haft vilda planer om att kuta jorden runt, Norden runt eller Finland runt. Alltså virtuellt. Jag har också funderat på springa personbästa på milen eller vått ever. Men. Så sent som i förrgår bestämde jag mig. Jag känner att jag hör ihop med en-mil-om-dagen. Naa-leiss. Jag har dessutom älskat utmaningen. Och vill därför inte skiljas från den. Därför har jag i stället valt att skruva upp insatsen. Nästa år skall jag därför springa EN DRYG MIL OM DAGEN. I praktiken betyder det att jag i snitt skall springa en-komma-en mil om dagen. Det blir 4 015 kilometer. Ingen futtig sträcka. Men fullt realistisk. Ifall jag får vara frisk. Beträffande bloggandet så fortsätter jag som förr. MEN. Jag lovar inte ett inlägg varje dag. Det fixar jag helt enkelt inte." 
Applåder. Åhörarna verkade gilla. Pust! Nelia visade oss sen hur en elitgymnast töjer. Jag bad alla presentera sig. Inte för mig. Men för varann. Henry slapp. För vem känner väl inte honom?
Bastu efteråt. Vi satt som packade sillar. Men WTF! Jag hade åtminstone inga problem med det. Juuso och jag satt längst. Efter bastun tog jag röda, rostiga till Sportia Mattsson. Träffade Uffe Stenman och Stefan B. Som överraskade mig med en jättefin Asicströja. Tack så myttji! 
Hem sen. Fick genast en grattiskram av tvåan. Vaimo, ettan och trean grattade också. Tror att de är rätt stolta över päronskallens prestation. Även om de suckar ibland.
Senare på ett-meddaaan hämtade jag överbliven glögg från Fitness. Och en kamera jag glömt  dit. Fortsatte till gröna butiken. Nyårshandlade. Fixade sen käk. Lade mig på soffan efter maten. Röjkte och funderade. Vart tusan skall jag springa i morgon?

Gott Nytt År!
Ingo

PS
EN MIL OM DAGEN går nu i graven. Men redan i morgon kan du följa med päronskallen på nya äventyr i EN DRYG MIL OM DAGEN.

Saldo: 10,6 km

Totalt: 3 650,0 km

Mål: 0,0 km

Kanon: Uppslutningen i morse. 

Kalkon: Jag tror att vi var 38 och en hund ute och sprang i morse. Kan alltså ha missat en deltagare?

21 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!
Vilken bedrift. Det var intressant att läsa din blogg som en jullovsbok. Du skriver och springer bra!
Gott Nytt År från 47-årig päron-mamma

Simon sa...

Strongt jobbat!
Ha vari ett nöje att följa med på resan, ser fram emot nästa år.

Anonym sa...

Å ett pöll som peda. :)

INGO sa...

Tack för de vackra orden päron-mamman!
Och Ett Riktigt Gott Nytt År!

INGO sa...

Tack Simon!
Jag skruvar upp insatsen med 10 %. Hoppas det håller!

INGO sa...

Stort TACK till pöllet som peeda! :-)

Anonym sa...

Grattis! Från haldin&roses nuorin kuski.

Anonym sa...

Grattis till en finfin prestation - hurtbulle!

/Anna - som önskar att hon också skulle klara av att pringa en mil om dagen..

Jörgen H sa...

Bra gjort!

Anonym sa...

Ingo har du en e-post adress? Ett ärende som ej gäller bloggen.. men viktigt.

Anonym sa...

Grattis !
Du och din blogg är en motivationsfaktor för mig och säkert många andra !
/Anders

Anonym sa...

Grattis till målgången och att du klarade din utmaning men även ett stort grattis till din vaimo som stått bakom och stöttat dig i nöd och lust! Lycka till med din nya utmaning!

INGO sa...

Tack Markus W! :-)

INGO sa...

Tack Anna! Börja försiktigt så gör du det snart!

INGO sa...

Tack Jörgen! :-)

INGO sa...

Tack Anders! :-)

INGO sa...

Tack Anonym! Där träffade du mitt i prick. Äras den som äras bör. Jag skall skicka din hälsning åt den hulda.

Anonym sa...

Grattis till en svårslagen bedrift!

MVH Håkan Tallgård

Anonym sa...

Gör ett inlägg på denna blogg med adressen till din nya blogg. Många som inte hittar dit! :)

INGO sa...

Tack Håkan!

INGO sa...

Tack för tipset Anonym. Det skall jag göra.