fredag 20 december 2013

JULKYRKAN

Dag 354
I går kväll. Kollade på Barna Hedenhös med tvåan och vaimo. Skurade kåpan på spisfläkten, bytte en lampa i lilla hemlighuset och kollade ett läckande avlopp. Som inte läckte. Tror jag. Medan vaimo satt och fluktade på Ernst. Tidigt i säng. Somnade heti.
Fredag. Höstterminens sista dag. Kände mig utvilad efter en god natts sömn. Lite nervös inför trummandet i Julkyrkan. Käkade gröt. Och tog röda, rostiga till jobbet. Kanslijobbade lite. Klockan åtta åkte hela skolan till kyrkan. Onödigt tidigt. För vi fick vänta där en god stund. Päronskallen blev allt mera nervös. Passade på att ge ett presentkort åt Näs skolas rektor Andreas H. Som tack för att han hjälpt mig med Wilmastrulet.  Äntligen tog Max-Olav L till orda. Och efter "O hur saligt att få vandra" var det dags. Eleverna sjöng först en sång utan trumma. Vackert! Sen tände några elever ljus i gångarna. Päronskallen klev fram till sin trumma. På darrande ben. Men försökte ändå inta en nonchalant ställning. Lutade sig mot skranket framme vid altaret. Gitarrkompet till Triads klassiska jullåt strömmade ut ur högtalarna. Päronskallen greppade trumpinnen. Vispade till med högerhanden. Tre gånger. Pom-på-pom. Undvek att lyssna till barnens sång. Pom-på-pom. Koncentrerade sig i stället på att hålla takten. Ett par gånger sket det sig. Men barnen sjöng vackert. Och publiken verkade strunta i felslagen. Efter sången vandrade hela kören ner igen. Någon började applådera. Det var den första applåden jag hört i Larsmo kyrka. Päronskallen sträckte på sig. Gick ner till kyrkbänken. Stolt som en påsktupp i en julkyrka. Sjöng med  i julsångerna. Gillade alla låtarna.
Efter julkyrkan käkade vi julgröt. Jag slevade i mig två stora portioner. Och köpte sen hem två liter till. Avslutade höstterminen kring lärarrumsbordet. Bjöd mina kollegor på julglögg. Glöggen smakade pyton. Eftersom päronskallen värmt den i skolans gamla, rostiga vattenkokare. Men. WTF. Det är ju tanken som räknas.
Hem med röda, rostiga. Körde försiktigt för att inte risgrynsgröten skulle rinna ut på takapenkkin. Lämnade den ena litern åt mina föräldrar. Fortsatte sen till Fitness. Drog på mig fivefingers och kutade en dryg timme. Benen kändes jättelätta. Speedade upp tempot vartefter. Fick ihop en dryg tolva. Töjde lite och körde några armpressar efteråt. Det har jag faktiskt hållit på med i ett par dagar. Vaimo garvar alltid åt mig då jag pumpar på. Fattar inte varför? Jag försöker i alla fall bättra på med en press varje dag. I går trettiofyra, idag trettiofem och i morgon trettiosex. Om ett år fixar jag typ fyrahundra. Men det vill jag nog inte. Och knappast den hulda heller. Såheså.
Avslutade fitnesspasset i bastun. Och precis som senast så började Paul McCartney yla i omklädningsrummet. Shitt! Displayen visade Henry M. Päronskallen klämde i med ett. "Howdy! Välkommen till Jultomtens verkstad. Tervetuloa!" Och tog med kännykkän upp på bastulaven. Henry ville ut och spring igen. Åållrajt. I moro halv åtta vi juuse? Sovittu.
Halsade sen en Red Bull. Och begav mig hem till fredagsmyset på Marstranden. Såg att ettans vita, inte så rostiga kommit hem. Najs! Senare i kväll kommer också trean. Eller borde jag kalla honom US Juselius? För han har nyligen befordrats.
Väl hemma igen. Vaimo kommenderade mig direkt till spisen. Vi e hongro. Jag lydde förstås. Trollade fram ris och broiler åt sällskapet. Själv nöjde jag mig med en slät kaffe. Senare i kväll skall jag nämligen frossa i Pia A:s goda risgrynsgröt. Tur att den inte rann ut på takapenkkin!

Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 534,0 km

Mål: - 6,0 km

Kanon: Bosundelevernas sånger i Julkyrkan.

Kalkon: Glögg med smak av rostig vattenkokare.

Inga kommentarer: