fredag 27 december 2013

I GRÖNA BUTIKEN

Dag 361
Julannandagen. På kvällen. Ögonen värkte efter tre PL-matcher. Drack kvällskaffi med vaimo. Gick och lade mig. Fullproppad med russin, nötter och praliner.
I morse. Steg upp halv åtta. Käkade. Tog röda, rostiga till gröna butiken. Ställde i ordning vår försäljningsplats, nära sportavdelningen. Bar raketlådor. Prismärkte. Och donade. Strax efter nio dök juniorföräldrarna upp. Hyfsad kommers. Vi sålde raketpaket, grytor och smällare. Brandmyndigheterna kom för att granska vårt plejs. Alles in ordnung. Pust! Senare på dagen passade jag på att tömma fotbollen i anknytning till flaskinlämningen. Dit kunderna stoppat sina flaskkvitton. Bad juniorföräldrarna Kim M och Johan L ordna upp lapparna. Returnerade dem till infon. Och kvitterade ut en ansenlig summa pengar lite senare, 329 €. Meddelade summan åt föreningens ordförande Kenneth M. Just nu i Tobago. Tack folks! Sen passade jag på att handla glögg, röda Marimekko-muggar och pepparkakor till "Ingos grande finale" på nyårsaftonen. Stoppade också ner en broiler i kassarna. Då jag handlat klart var min efterträdare Calle B redan på plats. Jag lämnade över nycklarna. Tog min kassar. Och skyndade hem. 
Hemma igen. Vaimo sov. Sliten efter en jobbig arbetsdag. Lämnade broilern åt ettan och trean. Packade träningsväskan. Och fortsatte direkt till Fitness Club. Drog på mig fivefingers. Klev upp på mattan. Fick sällskap av Mari B, min frus brorsdotter. Bjöd in henne till eventet på nyårsafton. Jo tack, men tå he e bara gambäl gubba täär! Ahaa! Mari skulle nog säkert vara bland de yngre deltagarna. Men naan ska ju vara he å. Hur som helst. Jag kutade vidare på lätta ben. Skruvade upp farten efter varje kilometer. Fick ihop en mil. På femti minuter. Töjde efteråt. Och gjorde trettiosju armpressar. Avslutade Fitnesspasset på bastulaven. Med en Novelle friss i näven. Aaagh!
Skyndade mig hem. 91:an hade just kommit hem från staden i norr. Tog honom med mig till min moster på kaffi. Jättetrevligt på Rådhusgatan 42. Fin gran. God glögg. Smarriga kakor. Intressanta diskussioner. Hem via gröna kauppan. Nittio-ettan behövde en ny partakone. Raketförsäljningen fortfarande i full gång.
I morgon bitti ska jag ut med Henry M. Årets sista lördagslänk. Hoppas att det inte blir alltför slaskigt längs Larsmovägen Maxi.

Saldo: 10,0 km

Totalt: 3 612,3 km

Mål: + 2,3 km

Kanon: Löpningen kändes fantastiskt bra.

Kalkon: Vädret är i tristaste laget.

2 kommentarer:

Maria A. sa...

Jag hänger med på aamulenkki på nyårsafton!

INGO sa...

Välkommen Maria! Kul! :-)