lördag 21 december 2013

KOKKADE

Dag 355
I går kväll. Fredagsmys tillsammans med vaimo och tvåan. På spåret. Och glögg. Amanda Jensen var gäst hos Niklas Strömstedt. Sen somnade päronskallen på soffan. Vaknade vid midnatt då trean ringde. Hämtade honom från bussen. Och stupade i säng. Somnade med ett brett leende på läpparna.  87:an hemma. 91:an hemma. 94:an hemma. Vaimo snusade vid min sida. Marstranden Bed & Brekfast hade äntligen öppnat för julen, 24 h/d.
I morse. Steg upp halv sju. Samtidigt som vaimo trippade över Västerleden till jobbet. Läste ÖT. Klockan nitton-elva i kväll är det vintersolstånd. Sen går vi igen mot ljusare tider. Ut på banan. Lite på minus. Och påfruset. Glad åt att jag valt Icebugsen. Sammanstrålade med Henry M och Kari V. Off mot Pedersöre kyrka. Gubben i full-månen log mot trion. Som genast förvandlades till en kvartett. Då Bo L joinade. Löpningen kändes någorlunda okej. Henry, som varit snoro de senaste veckorna, valde att vika av redan vid Peders. Vi övriga fortsatte vidare längs Larsmo Maxi. Skiljdes från grabbarna vid Marstranden. Nästa gång jag träffar dem blir på julaftons-morgon. Men det är inte säkert. För Henry vill starta ren kockan sju. Och det är inte Bo och Kari så pigga på.
Klev in i lägenheten. Grabbarna sov fortfarande. Jag käkade gröt med morsans äppelsylt. Nami! Tog sen röda, rostiga till ett talko i gröna butiken. Jokki K, Thomas K, Henrik S och Björn B på plats. Gänget hjälptes åt att fylla butikens raketskåp med fyrverkeripjäser. Som vi sen skall sälja under mellandagarna. Uppdraget tog precis två timmar. Sen hem igen.
Fixade käk åt grabbarna. Bryggarestek med potatismos. Stod sen vid matbordet och beundrade alla tre. Så lika, men ändå så olika! Ett halleluja-moment. Fotade tilldragelsen. Och fortsatte att Ernst-pynja vid spisen. Först gjorde jag ett nytt försök med havtornskrämen. Blandade i mer socker och mer potatismjöl. Tja, riktigt gott tillsammans med vispgrädde. Dagens tredje utmaning var att göra en senap a la min kollega, Jens L. Hans senap är makalöst god. Följde receptet någorlunda. Tror inte att jag fick till en lika god senap som hans. Men min blev också riktigt smarrig. Såheså.
Mitt inlägg "Julkyrkan" i går fick många trevliga kommentarer. Tack Stefan W, Janne N, Krister L, Monica F-H, Kurre W, Elisbeth H med flera! Päronskallen rodnade då han läste de vackra orden. På ansiktsboken hittade jag också en filmsnutt från sjungandet och trummandet. Tack Lena S! Päronskallen hade tyvärr blandat ihop psalmerna. Vi sjöng aldrig "O hur saligt att få vandra". Även om jag kände mig rätt salig efteråt. Däremot nog psalm 28 "O du saliga".  Jag fick åxå reda på vem som startade applåden i kyrkan. Det var en av mina två huvudmisstänkta, Mathias S. Tack Timppi!
Det återstår nu bara tio dagar av min utmaning. Fortfarande vet jag inte hur jag gör efter nyår. Jag har nog fått många förslag. Tack folks! Men jag har ju, som sagt, ännu tio dagar på mig att röjk och fundeer.

Saldo: 11,5 km

Totalt: 3 345,5 km

Mål: - 4,5 km

Kanon: Halleluja-ögonblicket vid matbordet.

Kalkon: Att jag har så svårt att bestämma mig hur jag gör nästa år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att det även finns en Ernst i dig! Då förstår jag din frus val. Ja visst är det något speciellt då man har hela barnaskaran runt bordet.

INGO sa...

Ja, det är roligt med barnen hemma, men ack så slitsamt. Vi håller köket öppet dygnet runt.
God Jul!
Ingo