onsdag 11 december 2013

GÖTEBORGSVARVET?

Dag 345
I går kväll. Låg och vilade mina stackars ben i treans säng. Kollade sen på Barna Hedenhös. Drack kvällskaffi. Letade efter intressanta lopp. GöteborgsVarvet! Hmm? I fjol världens största långlopp, efter att NYCM tvingades ställa in, 44 093 deltagare. Ett lopp jag länge haft i skallen. Visserligen bara en halvmara. Men. Det skulle vara kul ändå. Springs nästa år den 17 maj. Kollade deras hemsida ifall loppet redan var fulltecknat. Verkade inte så. Hmm? Måste ta ett allvarligt snack med vaimo. Har för mig att IKEA har en filial där. I så fall lyckas jag nog locka med henne. Fast till jordens ände. Sen gick jag och lade mig. Armadis tröitto.
I morse. Steg upp. Kollade utetemperaturen. Plusgrader. Hörde takdropp. Garanterat halt där ute. Käkade chiagröt. I går träffade jag en kollega, vars kompis undrat hur jag tillreder min chiagröt. Tja. Det är inte så sexigt som det låter. Det är helt enkelt en vanlig havregrynsgröt som jag strör chiafrön på. I stället för eller tillsammans med strösocker/bär eller vad jag nu råkar hitta i frysen. På tal om havregrynsgröt. I går käkade jag havregrynsgröt både på morgonen och kvällen. I dag samma visa. Anledningen är att jag i tyysk-boode hittat jätte-smarriga kaurahiutaleita. Det står Guldsol på paketet och grynen är valmistettu Suomessa.
Fortsatte till jobbet med gula. Fruktansvärt halt på småvägarna. Prill-Jokki bakom gula ratten fick gasa på ordentligt för att ta sig uppför backarna i Bosund. Jag önskade honom lycka till i halkan. Och rutschade iväg upp till skolan. Där hade vi generalrepetition inför julfesten i morgon. Jag skulle spela blockflöjt till en av sångerna. Det sket sig kapitalt. Måste nog öva på stycket också. Efter skoldagens slut skyndade jag mig till stan. Skulle köpa röda engångsmuggar till festen i morgon kväll. Letade i HH:s hyllor. Hittade nada. Voi raatis! Gick i stället till tingel-tangel-butiken i gamla Stockmanshuset. Passerade en damkauppas förföriska skyltfönster. Fullsmockat med röda alusvaatteet. Det ena plagget mer vågat än det andra. Voi Göta Petter! Men jag aktade mig noga för att stirra tuu match. Man vet ju aldrig vad folk kan få för sig! Såheså.
Frågade en expedit i tingel-tangel-butiken efter röda engångsmuggar. Röda? Tja, du vet röda som underkl......som passar till julglögg, stammade jag fram. Ahaa! Expediten visade mig vägen till hyllan med engångsmuggar. Jättesnygga. Med julmotiv och allt. Men kostade skjortan. Päronskallen räknade snabbt vad trehundra muggar skulle kosta. Njaaee. De är nog för dyra. Tack för hjälpen! Lämnade kauppan och tänkte att jag ju kan fortsätta dö mugg-hunting tu-måråu. Men sen ångrade jag mig. Vände om. Lassade korgen full med muggar.  Och betalade snällt.
Efteråt skyndade jag till Fitness. Klev upp på löpmattan. Ari L på mattan bredvid. Sprang i five-fingers. Vi snackade en hel del. Ari avslutade med att önska mig lycka till med min utmaning. Och att komma ihåg att vila ordentligt efteråt. Han har nog rätt. Just nu är jag nog så nedtränad man överhuvudtaget kan bli.
Fortsatte direkt tillbaks till jobbet. Förskolans julfest. Jag skall hälsa välkommen, leda allsången och agera hovfotograf. Måtte det gå vägen! Senare i kväll spelar Arsenal borta mot Napoli i CL. Det lär blir en riktig nagelbitarkväll. I soffan. På Marstrandsvägen nie.

Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 422,7 km

Mål: - 27,3 km

Kanon: Guldsol kaurahiutaleita

Kalkon: Vädret

Inga kommentarer: