lördag 7 december 2013

EN VIT JULGRAN

Dag 341
I går kväll. Lyssnade med ett halvt öra på Självständighetsdagens konsert. Tråkigt och stelt. Loiri är nog betydligt bättre som Turhapuro. Såheså. Drack billig VIP-glögg. Kanon! Käkade Söderrmans pepparkakor. Smarriga! Följde På Spåret. Kul! Sen kollade jag slutet på Idolsfinalen. Fel finalister. Fel vinnare. Intetsägande vinnarlåt. Gillade absolut inte! Beslöt att gå och lägga mig i stället.
Sov länge. Najs! Steg upp halv tio. Käkade chiagröt. Efterlyste plogade cykelvägar på ansiktsboken. Fick flera tips. Najs. Sen ville vaimo prompt ha mig med till stan. För att köpa en vit julgran. En vit, vadå? En vit julgran, upprepade den hulda tålmodigt. Över min döda kropp, försökte jag. Den kommentaren struntade vaimo i. Nå, klä på dig nu! Jag skall ju snart ti arbeiti. Päronskallen suckade. Jag är säker på att det är barfotakillen eller den där Timell som tutat i dig att man skall ha en vit gran! Det är ju rena dårskapen! Nope, svarade den hulda. Det är Benny S. Jag har kollat hans blogg. Och Benny har en vit julgran. Voi huh-huh! Men vi har ju redan en grön plastgran. Duger inte den? försökte jag. Lätt desperat. Även om jag visste att jag redan förlorat kampen. Nope! Klä på dig nu! Ja, ja. Drog på mig treans gröna militärpajto. Och backade ut vaimos svarta. Off till Erkkis kauppa.
I kauppan hittade jag ett par påsa-handskar och en rånarluva med två små hål för ögonen och ett för munnen. Kostade bara en knapp femma. Den ska jag ha vid minus tjugo eller lägre. Vaimo fann sin Benny-gran. Off till kassan. Stopp, stopp, sa vaimo då jag försökte smuggla rånarluvan och handskarna tillsammans med granen. De där prylarna får du betala själv! Ja, ja. Betalade. Och. Fick sen en black-out. Just då jag passerat kassa-bruden. Började leta efter granen. Vart tusan försvann missfostret? Snurrade runt ett par varv. Inte hos vaimo. Inte hos mig. Inte hos kassörskan! WTF! Men den ligger ju där. Precis där den ska. På kassabandet. Suckade den hulda uppgivet. Hon skämdes nog lite över virrpannan. Ahaa! Sen skyndade vi oss båda ut ur kauppan. 
Hem via tyysk-boode. Köpte nybakat bröd. Najs. Visste inte att kauppan hade fått eget bageri. Fyllde på kärran med lite annat smått-och-gott. Väl hemma fick vaimo brått till jobbet. Medan jag ställde mig för dagens löpning.
Ut på banan vid tolv-snåret. Rejält påpälsad. Icebugs på föötre. Jag gladde mig åt att plogbilarna jobbat bra under natten och morgonen. Och att cykelvägarna verkade vara snöfria. Det hade jag inte förväntat mig. Sprang först in mot stan. Benen kändes tunga. Sen ut mot Scaumans. Benen kändes ännu tyngre. Och så fortsatte jag via Sunds ut till Larsmovägen. Jobbigt värre. Gnetade på ändå. Steg för steg. Fick ihop drygt sexton kilometer. Återvände till lägenheten. Rätt nöjd ändå. 
Duschade och käkade lite spagetti. Sen tog jag itu med de uppgifter vaimo delegerat åt mig. Du skall hämta julsakerna från källaren och garaget. Och. Så skall du plocka ihop gröna plastgranen. Fixade uppgifterna i ett huj. Sen tog jag dessutom itu med julgransbelysningen. Ett av mina stora hatobjekt. Kämpade en god stund med ljus-härvan. Sen gav jag upp. Det var ju ändå bara en bonusgrej. Lade mig i stället i tv-soffan. Kollade på Premier League i stället.
Ända tills trean kom och bad mig skjutsa honom och några stads-frassar till ett party i Larsmo. Det gjorde jag förstås. Noterade att grabbarna hade täys-pakkaus. Och lovade hämta dem senare. Tror knappast att jag behöver göra det.

Saldo: 16,2 km

Totalt: 3 374,2 km

Mål: - 35,8 km

Kanon: Plogade cykelvägar.

Kalkon: Vita julgranar.

Inga kommentarer: