lördag 28 december 2013

STRYKTIPSADE

Dag 362
Fridaynight. Satt framför dumburken. Försökte lista ut vart de tävlande i På spåret var på väg. Hängde inte alls med. Klarade bara ett par frågor. Fick ihop typ tre poäng. Dåligt TV-utbud resten av kvällen. Gick och lade mig i stället. Somnade heti.
I morse. Steg upp kvart över sex. Käkade en tallrik havtornskräm. Läste ÖT. Plockade disk. Drog på mig träningskläderna. Hörde att det blåste rejält där ute. Kollade temperaturen, plus fem grader. Hoppades att snöslasket från i går hade blåst bort. Ut på banan kvart över sju. Träffade Henry M och Kari V. Off längs Larsmovägen Maxi. Avslöjade för boyzen min nästa utmaning. De verkade inte alltför imponerade. Antog att de inte riktigt fattade. Och lät det bero. Norrut längs Larsmovägen. Skönt med den kraftiga vinden i ryggen! Benen kändes inte alls lika pigga som igår. Men vi tog det ganska lugnt. Tackade för mig vid Marstranden. Stopp, stopp skrek Henry. Du skall ju för tusan följa mig hem också! Åållrajt! Vände om och följde med boyzen in till stan. Fick på så vis tre extra kilometrar. Påminde grabbarna om finalen på ny-års-aftons-morgonen. Ja, ja, vi kombär nog! Hej tå! Jag fortsatte hem till Marstranden. Käkade chiagröt och ett par smörgare. Kaffe förstås. Kände mig sliten efteråt. Tog en av mina julklappsböcker, "Mannen som slutade ljuga." En bok om Sture Bergwall. Alias Thomas Quick. Killen som erkänt trettio-nio mord. Läste första kapitlet. Jätteintressant! Men sen knackade John B mig på axeln. Och föreslog att jag skulle krypa upp i hans knä. Bara en liten stund. Päronskallen var inte speciellt svårövertalad. Tog en rejäl tupplur. Vaknade ett par timmar senare. Fortsatte dagen med att uträtta småärenden. Tankade röda, rostiga. Noterade att motorn brummade ovanligt fult. Antagligen har avgassystemet rostat sönder. Ok, det får väl hänga där så länge det hänger. Något nytt avgasrör köper jag inte! Det kostar ju skjortan. Fick sen ett infall. Och lämnade in en stryktipsrad. Min första rad på jättelänge. Gissar att jag har ett eller två rätt på den. Handlade mera glögg i gröna butiken. Jag har nu tjugo-fyra liter i pensionärskuvösen. Det borde väl staka till min grande finale? Kontaktade Uffe S. En god vän som är jätteduktig på IT. Bad honom om hjälp med en viktig detalj jag funderat länge på. Uffe var genast med på noterna. Fixade grejen på fem röda. Thanx!
Ringde morsan. Och bjöd mina föräldrar till främands senare på kvällen. Kollade sedan med ett öga på PL-matchen, Norwich-Manchester U. Vågade inte berätta för ettan att jag plitat ner en varma ykkönen på min stryktipslapp. Speciellt inte om de röd-svarta skulle springa på pumpen. 

Saldo: 14,50 km

Totalt: 3 626,8 km

Mål: + 6,8 km

Kanon: Julklappsboken verkar riktigt lovande.

Kalkon: Röda, rostiga blir allt rostigare.

Inga kommentarer: