torsdag 5 december 2013

LINDHOLMS LIMPA

Dag 339
Bakom lucka fyra i Barna Hedenhös fanns en dörr till museets hemlighus. Fortsatte ensam-hemma-kvällen med Halv-åtta-hos-mej och Uppdrag granskning. Vaimo kom hem från sin julfest. Med en prydnadsgris under armen. Jag fortsatte framför dumburken. Full Premier League omgång. Kollade Manchester U mot Everton. Och höll ett vakande öga på livescore, Arsenal-Hull. Kanonjärerna vann. Jag gick och lade mig. Med ett leende på läpparna. Somnade heti.
Torsdag. Steg upp på stela ben. Antagligen för att jag sprungit åtta dagar utan vila. Vilket jag hamnar att fortsätta med. Om jag inte naa-lejss lyckas klämma in ett långpass. Käkade havreflakes, drog på mig jeansen. MItt enda par. Borde nog förnya min garderob snart. Funderade lite på att springa till bussen. Testade lite. Ryggväskan störde. Ångrade mig. Och gick i stället. Bussen försenad. Huttrade i snålblåsten tillsammans med två andra passagerare. Till slut dök den efterlängtade gula upp.
Massor av kanslijobb väntade i rektorsexpeditionen. Och. Samöving i gymnastiksalen inför julfesten nästa vecka. Jag hamnade att spela trumma på en låt. Och blockflöjt på en annan. Trots att päronskallen nog försökte gömma sig under ett bord då uppgifterna delades ut. Voi skåånis! Vid skollunchen aktade jag min tallrik noga. Livrädd för att upprepa tappet från i går. Skippade därför påfyllningen. Pia och Sofia i köket skrattade åt mina funderingar .
Hem med gula. Ett extra långt veckoslut väntade. Hämtade träningsväskan. Käkade en tallrik havreflakes. Fasligt vad mycket havreflakes det blivit på sistone! Och en banan. Fortsatte direkt till Fitness. Också idag var alla löpmattor upptagna. Men, till skillnad från i måndags, hade jag ingen större brådska. Satte mig. Och. Snackade lite med Philip M utan h. Fick snart tag på en matta. Klev upp och började kuta i Berlinfart (5 min/km).  Niklas L sprang på mattan till höger. Förevisade sina superlätta Saucony Hattori, 125 g. Hmmm. Till sommaren skall jag nog testa ett par. Vi höll båda rätt bra fart. Jag fick ihop en dryg tolva. Töjde lite efteråt. Något jag slarvat med på sistone. Förlåt Sune! Avslutade passet i bastun. Skönt.
Hem via lähikauppan. Köpte en stekbit, mustapekka och två tjeckiska mörka öl. Grejsen skulle jag ha senare på kvällen ha till mitt bravurnummer vid spisen, Lindholms limpa. Maträtten har fått sitt namn efter min kollega Jens L som gav mig receptet. Jag tror att den egentligen kallas bryggarestek. Men Lindholms limpa låter ju så mycket godare. Då jag kom hem stod vaimo redan vid spisen. Tillredde lutfisk med vitsås. Och kommenderade mig ner i källaren efter tro, hopp och kärlek. Letade som besatt bland alla lådorna där. Gav till slut upp. Återvände till den hulda. Har du redan tagit upp symbolerna? Nope, svarade vaimo tvärsäkert. Men någon har igen pinkat utan att spola. Jag struntade i försvarstalet. Och lomade tillbaks till källaren. Hur tusan kan en sån stor låda bara försvinna? Efter sju sorger och åtta bedrövelser hittade jag till slut lådan med tro-hopp och tjäälek. Återvände till lägenheten. Och tog itu med upphängandet. Hade, kuten aina, ingen aning om åt vilket håll jag skulle svänga korset och hjärtat. Vaimo höll en snabblektion. Hjärtat skall alltid komma närmast Jakobstads kyrka. Och??? Vaimo tröttnade på att förklara. Visade mig i stället hur symbolerna skulle hänga. Handgripligen. Ahaaa. Hoppets lampa lyste inte. Vad nu det kan betyda?
Sen åt vi lutfisk med vitsås. Och. Plommonkräm med gräddskum till efterrätt. Göta Petter vad gott det var! Jag satte stekbiten i en kattila. Hällde soja, svartvinbärssaft och det tjeckiska ölet över. Fyra timmar skall steken stå och puttra.
I morgon på Itsenäisyyspäivän skall jag unna min slitna vartalo en sovmorgon. Men först skall jag titta på Barna Hedenhös. Och. Sen skall jag hämta trean från Drakabussen. Den hulda får jag däremot strunta i. Hon kommer ändå att sitta som fastklistrad framför fötterna på Barfota Ernst.

Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 344,5 km

Mål: - 45,5 km

Kanon: Lindholms limpa

Kalkon: Symbolstrulet
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra smak din fru har - barfota Ernst!

INGO sa...

Jo, och så valde hon ju mig. :-)