torsdag 12 december 2013

MOT NYA MÅL

Dag 346
Förskolans julfest i går kväll. Allt gick riktigt bra. Barnen var livliga. Men skärpte sig då de skulle uppträda. Föräldrarna var stolta. Med all rätt. Päronskallen gjorde inga större tabbar. Tror jag.
Senare på kvällen. Satt och svettades i TV-soffan. Det var typ en halv minut kvar av CL-matchen Napoli-Arsenal. Italienarna hade just gjort sitt andra mål. Ifall de skulle göra ett mål till så skulle kanonjärerna åka ur Champions League. Vågade knappt tänka tanken. Än mindre vågade jag titta på slutsekunderna. Hjärtat bultade som besatt. Kunde inte sitta längre. Steg upp. Spottade ut en prilla i diskhon. Tu-tu-tu-duuuuttt. Där gick slutsignalen. Päronskallen sjönk ihop i soffan. Bland alla nagelbitarna. Lättad. Så otroligt lättad. Gick och lade mig. Men. Hade svårt att somna. Mitt kanonjär-hjärta klappade fortfarande våldsamt.
I morse. Sov till sju. Skönt. Steg upp. Käkade chiagröt. Hade schemat glasklart. Klockan åtta öppnar Fitness. Då skall jag vara på plats. Skall springa en dryg timme. Sen. Direkt till "ta-två-men-betala-för-tre-butiken". Julfestskjorta med slips står det på inköpslistan. Klockan tio skall jag vara redo att sträcka ut apostlahästarna hos Sune E, min hovmassör. Det blir tajt, men det skall gå! Naa-leiss.
Till en början gick allt som planerat. Bland de allra första gästerna i Fitness. Bara Markku O hann kila före. Sprang tolv-och-en-halv. Nemas problemas. Duschade i raketfart. Hoppade i röda, rostiga. Rattade iväg till "ta-två-men-betala-för-tre-butiken". Sen sket planeringen sig. Kauppan var stängd. WTF! Öppnade först klockan tio! Voi skåånis! Det är ju mitt på daan! Ok. Inget att göra åt. Då fick jag tio minuter extra tid. Rattade vidare mot Larsmo. Vek in till S-butiken i Holm. Köpte en banan och en Red Bull. Förtvivlat god dryck, men armadis dyr! Fortsatte till Sunes. Klev upp på britsen. Lite skakig. Eftersom jag sprungit rätt mycket på sistone. Sune hittade "knutar" både här och där. Jo, då. Flera ställen att jobba med. Oooo-aaaaa-jjjj! Sune tröstade. Dina ben ser väldigt slimmade ut. Betydligt mindre fläsk på dem än i somras! Najs! Ljuv musik för mitt ego. Men. Hmmm. Då måste ju fläsket ha vandrat uppåt? För jag väger ju precis lika mycket. Nu som då. Tja, du har ju blivit mycket rundare kring bältet, retades Sune. Det kan nog stämma. Jag har ätit rätt okontrollerat på sistone. Oboj, mackor, glögg och en massa julgodis. Klart som korvspad att fläsket bytt plats.
Efter besöket hos Sune rattade jag tillbaks till stan. Till "ta-två-men-betala-för-tre-butiken" Köpte en julfestskjorta och en slips och en slipsnål. Och två par strumpor. Men betalade naturligtvis för tre.
Tillbaks till Larsmo. Via kommunkansliet till jobbet. Bara köks- och städpersonalen i skolan. De bjöd på pizza. Najs. Fixade sen till kalhygget med kotiparturin. Skrivbordsjobbade ett par timmar. Anmälde mig till GöteborgsVarvet. Ta-ta-damm! Visserligen fulltecknat. Men om man lovade springa för ett välgörande ändamål så gick det bra. Betalade ett-tusen-ett-hundra-riksdaler för kalaset. Hälften till Stadsmissionen. Vem vet? Kanske jag får tummen upp av någon uteliggare.
Sen blev det bråttom igen. Skulle fixa glögg åt typ 300 gäster. Och plocka in massor av elevstolar till festsalen. Glöggkokandet började illa. Vred på fel spisratt. Naturligtvis! Trots att Pia A i köket noga visat mig vilken som gällde. Upptäckte misstaget innan det var för sent. Pust! Sen rev jag tag i stolarna. Bar som besatt i en halv timme. Voi huh-huh! Var tusan är mina kollegor?
 
Saldo: 12,5 km
 
Totalt: 3 435,2 km
 
Mål: - 24,8 km
 
Kanon: Startplatsen i GöteborgsVarvet.
 
Kalkon: Startplatsen blev onödigt dyr.
 

Inga kommentarer: