söndag 22 december 2013

BAKADE

Dag 356
I går kväll. Kollade med ett halvt öga på PL-omgången. Mitt Arsenal spelar först på måndag. Drack kvällskaffi. Marstrandens Taxi skjutsade trean till stan. Och läste nyaste numret av Runners World. Benny S var månadens läsarprofil. Najs att få komma med i en ansedd löpartidning.
Gick och lade mig vid midnatt. Hann precis somna innan trean ringde och ville ha skjuts hem igen. Uppfattat. Marstranden Taxi har åxå öppet dygnet runt. Förstås.
Söndag, fjärde advent. Sov till nie. Najs! Sträckte på mig som en frass i sängen. Och masade mig upp. På med träningskläderna. Satsade på dubbfritt. Kutade iväg. Tusans halt! Trots att termometern visat på plus? Shitt! Det här blir int ti naa! Vände om. Efter bara tvåhundra meter. Hämtade Icebugsen. Klokt beslut. Kutade iväg mot gröna butiken. Långsamt och stelt. Ut mot Sunds. Och vidare söderut längs Larsmovägen. Stannade uppe på backen vid gamla roskgräve. Benpendlade. Ser lite fånigt ut. Men det gör gott åt mina stela höfter. Ökade på tempot efteråt. Fick ihop tolv kilometer. Prick.
Käkade chiagröt då jag kom hem. Medan 91:an duschade. Sen väntade jag. Och väntade. Och väntade. Typ en timme. Minst. Innan jag slapp till badrummet. Ja, ja. Tjänstefolket på Marstranden Bed & Brekfast vet nog sin plats. Sköljde av den intorkade svetten. Och skyndade mig till gröna butiken. Köpte ingredienser till dagens chiabrödsbak. Passade också på att köpa julklappar. Åt boyzen och vaimo. Grabbarna fick var sitt litet paket med en slant instoppad. Vaimos klapp blev en trippelklapp. Alltså, typ tre par strumpbyxor eller tre kuddar.
Då jag kom hem tog jag genast itu med brödbaket. Gjorde två satser chiabrödsdeg. Massor av grejs att hålla reda på. Linfrön, solrosfrön, chiafrön, havregryn........ Men efter drygt tre timmars slit vid köksbänken var bröden äntligen klara. Fixade käk åt boyzen. Köttbullar och potatismos, köttbullar och spagetti, köttbullar med fransk-päärona. Allt efter hotellgästernas behag. Havtornskräm med gräddskum till efterrätt. Gästerna valde att inte komma till köksbordet denna gång. Två åt i soffan. En krävde rumsbetjäning. Uppfattat.
Tvåan meddelade att han inte skall fira julen hemma. Och ville att jag genast skulle fixa fram en julblomma åt hans svärföräldrar. Ååållrajt. Då får jag väl bege mig till gröna butiken igen då. Tog vita, inte så rostiga dit. Tvåan joinade. Jag lämnade av honom vid Trädgårdsgatan, mina föräldrars plejs. Jag fortsatte till kauppan. Köpte två blomkorgar. Identiska. Varmuuden vuoksi.
Återvände själv till Trädgårdsgatan. Drack kvällskaffi. Gladde mig åt att tvåan var så artig mot gambälfolttji. Sen hem igen. Vaimo i jobb. Trean hos flickvännen i Larsmo. Ettan skulle till en kaveri i stan. Huh-huh. Päronskallen lade sig på soffan. Fullständigt utpumpad. Efter jullovsdag två. Tyngde in en rejäl göteborgare under läppen. Äntligen! Äntligen lite lugn och ro för tjänstefolket på Marstrandens Bed & Brekfast!
Kollade på Barna Hedenhös. Spännande värre. Pappa Ben for iväg med statsministerns raket. Resten av familjen stannade kvar i nutid. Hur tusan skall detta drama sluta? Sen märkte jag att magen kurrade våldsamt. Antagligen för att jag bara käkat en gröttallrik, i morse.
 
Saldo: 12,0 km

Totalt. 3 457,5 km

Mål: - 2,5 km

Kanon: Chiabröden lyckades bra, tror jag.

Kalkon: Det är jobbigt att driva hela hotellet ensam.

Inga kommentarer: