tisdag 17 december 2013

FAST TVÄRTOM

Dag 351
I går kväll. Fick ett mail av min rektorskollega Andreas H. "I morgon då du kommer till skolan kan du skriva ut betygen med ett leende på läpparna. De är nu in på rätt ställe och fastställda." Göta Petter! Vad glad jag blev! Andreas hade suttit flera timmar med mina betyg. Hur tusan skall jag kunna tacka honom? Firade det glada beskedet med glögg. Och ett lass pepparkakor. Avslutade kvällen med Morden i Sandhamn. Slutet gott, allting gott.
Tisdagsinvägning i morse. Sjuttiotvå-komma-åtta. Har alltså gått upp sexhundra gram sen nyårsdagen. Undrar hur jag skulle ha sett ut om jag inte sprungit? Käkade chiagröt. Och skyndade mig till jobbet. Taru bakom gula ratten. Bjöd på julkonfekt, Fazerina med mintsmak. Kiitos!
I jobbet. Printade ut elevbetygen. Allt fungerade perfekt. Jippie! Ny samövning inför julkyrkan. Trummandet funkade, naaleiss. Efter jobbet tog jag rostiga, röda till Jarokontoret. Skrev på några papper och hjälpte Victor E skriva julkort. Gjorde sen ett besök på Henry M:s arbetsplats. Hoppades få med honom på kvällslänk.  Men Henry var upptagen. Och dessutom snoro. Å liiti fisi! :-) Träffade hans vaimo i stället. Nog så trevligt! Fortsatte till Sportia Mattsson. Skulle skaffa ett presentkort. Åt en god vän. Som hjälpt mig med en grej. Snackade lite löpning med Stefan B. Fick mitt presentkort. Och stövlade iväg till röda, rostiga. Satte mig bakom ratten och körde iväg. Typ tio meter. Shitt pommfritt! Jag hade ju glömt min älsklings-mössa i affären. Mindes till och med att jag lagt den i en korg nära disken. Hamnade att köra ett varv runt kvarteret. Hade tur. Och hittade en ledig parkeringsplats. Stövlade tillbaks till affären. Nappade åt mig mössan. På väg ut hörde jag en välbekant röst. "Höödö Ingo. Om femto daga så ha ja kopieera ha di utmaa-ninje diin ...... fast tvärrtt-om.....????......Tå ha ja int sprunji eitt inda steg på heila ååri!" Stort jubel i kauppan. Den välbekanta rösten tillhörde Mats-Erik Maturi Ö. En god vän. Brukar säga att "en riktian kaar ska väga minst 0,125 Ton!"
Sen fortsatte jag hem. Skrattade fortfarande. Drog på mig träningskläderna. Funderade på skorna och på vädret. Under dagen hade det blivit kallare. Förmodligen förädiskt halt där ute? Tog mina gamla Icebugs Anima. Som jag faktiskt gillar bättre än mitt nya par. Ut på banan. Kolmörkt. Trots fullmåne. Trots att klockan bara var lite över fyra. Men löpningen kändes riktigt bra. Sprang Larsmo Maxi. Och plussade på med en avstickare till mina föräldrar. Bad morsan förklara hur man gör kräm. Jag visste nog på ett ungefär. Men var lite osäker på proportionerna. Efter pikabesöket på Trädgårdsgatan fortsatte jag min löprunda mot Marstranden. Loggade dagens saldo. Jag har nu sprungit tjugoen dagar i sträck. Nytt personbästa!
Vrålhungrig. Slukade tonfisk, havregrynsgröt, ett par smörgare, ett pepparkaks-lass och glögg. Raaap! Tog den sista dosan Göteborgs Rapé ur frysen. Bra tajmat!  Redan i morgon borde jag få en ny sändning från Svärje. Tvåan är min kurir denna gång. Han kommer hem lagom till jul. En hemsk tanke slog mig. Tänk om kakkonen glömmer bort sitt viktiga uppdrag! Tänk om jag tvingas fira en snusfri jul! Kanske bäst att jag ringer och påminner. Varmuuden vuoksi. Men först skall jag ta itu med krämen. Det skall bli havtornskräm. Som jag sen ska överraska vaimo med.
 
Saldo: 13,0 km

Totalt: 3 498,5 km

Mål: - 11,5 km

Kanon: Hjälpen jag fick av Andreas H.

Kalkon: Matchvikten går åt fel håll.

Inga kommentarer: