söndag 1 december 2013

SOV MEST

Dag 335
På julfest i går också. Samma plejs, Runebergssalen. Men nya gäster. De flesta kom från olika företag i nejden. Jag började kvällen tillsammans med Jokki K som parkeringsvakt. På fredagskvällen hade vi haft en rejäl rumba med att få alla bilarna på plats. Nu hade vi bytt taktik. Mötte bilarna tidigare. Och vek oss inte ett tum. Däremot frös jag som en hund i snålblåsten. Längtade efter värmen där inne. Efter en dryg timmes frysande avslutade vi uppdraget. Och återvände till partyt. Där inne blev min huvudsakliga uppgift att hålla koll på huvudentrén. Stirrade på dörren hela kvällen. Lite töögot, men värre uppdrag har jag nog haft. Strax efter ett avslutades festen. Skrapade framrutan på röda, rostiga och körde hemåt. Armadis tröitto. Kröp ner hos vaimo. Ställde Nokian på tasan kymmenen. Somnade. Som en klubbad oxe.
Vaknade sju. WTF! Sju! Jag skulle ju sova till tio! Minst. Först elva skulle vi ju samlas för att städa bort efter festerna. Vred mig en stund i dubbelsängen. Men klev sen upp. Käkade chiagröt. Drack kaffe. Och åt ett par smörgare. Tillbaks till sängvärmen. Försökte somna om. Misslyckades. Shitt pommfritt! Sen slog det mig. Ta-ta-daa! Jag hinner ju gott och väl med en aamulenkki. Trots att det inte var tänkt så. Drog på mig träningskläderna. Och Kinvarorna. Ut på banan. Kutade över gården med soppåsen. Shitt. Under natten hade det snöat rejält. Nästan en decimeter. Och Kinvarorna kändes som pulkor på fötterna. Måste byta. Upp tillbaks till lägenheten. Växlade till Icebugs. Funkade mycket bättre. Men. Skitjobbigt att kuta i blötsnön. Dessutom blåste det rejält. Hankade mig ändå naa-leiss runt Larsmo Maxi. Gissar att det var mitt långsammaste LM-varv någonsin. Duschade, drack O´boy och fortsatte till Runebergssalen. Städning på menyn. Bar stolar och bord. Armarna värkte. Men arbetet flöt på bra. Och två timmar senare var det mesta klart. Jag tackade för mig. Och rattade hemåt i snöstormen.
Då jag kom hem kockade vaimo vid spisen. Najs! Jag tänkte just ta en tupplur före maten. Då vaimos kännykkä ringde. Kan du ta den? Jag har fullt upp bland grytorna, bad den hulda. Jag masade mig mycket motvilligt upp från soffan. Hittade kännykän. Kollade på rutan. WTF! Det är ju för tusan jag själv som ringer? Miten on mahdollista? Njaaee. Det var Dan S från IF Brahe. Som hittat min ti-li-fon.  I en verktygsback! Hur nu tusan den hamnat dit? Jag stämde träff med Dan vid Sale i Vestersundsby. Tog rostiga, röda dit. Tackade så mycket för hjälpen. Och fortsatte hem igen.
Sen käkade jag jullunch med vaimo, trean och hans girlfriend Joanna K. Trean berättade att han skall fortsätta sin militära bana som utbildare på KJK, kustjägarkompaniet. Han verkade riktigt nöjd med den uppgiften. Jag passade på att skryta lite om min egen militära bana. Som hjälputbildare vid underofficersskolan i VaaRPsto. Och. Att jag minsann belönades med tre vinklar! Och om hur jag i samma veva fångat in en ärtig tjej som studerade vid Sjukis i Vasa. Vet inte riktigt hur det gick till. Men vips så var vi förlovade. Gissar att hon föll för kersanttis taktfasta gång.
Efter jullunchen lade jag mig på soffan. Mätt och belåten. Tänkte kolla lite på Premier League. Men. Somnade heti. Vaknade då matchen var slut. Men hann ta farväl av trean och flickvännen. Sen gick jag och lade mig på soffan igen. Aaaagh! Trött, men nöjd över att få vila. Efter fyra dagars talkoslit. Efter tunga länkar i blötsnö. På okristliga tider. Beslöt att skippa länken i morgon bitti. Sen somnade kersantti Juselius. Igen.
 
Saldo: 11,5 km

Totalt: 3 295,1 km

Mål: - 54,9 km

Kanon: Vilan på em.

Kalkon: Morgonlänken

Inga kommentarer: