tisdag 26 mars 2013

PÅ PUBLIKENS BEGÄRAN

Dag 85
Tisdagsinvägning i morse. Låter tjatigt, men inget nytt under solen. Vågen stannade på prick sjuttiotvå. Tri kilo för myttji, om du frågar mej. Struntade i att jag hade vilodag och drog på mig löparpersedlarna. Kallt ute, minus 13,7. Men vindstilla och vackert. Sprang till busstation. I går hade jag ju glömt mitt busskort i jackan som nu hängde i rektorsexpeditionen. Få se om jag skulle få åka med ändå. Ingen fara. Pettersson vid ratten. Köpte min ursäkt. Lämnade av mig vid Cronhjelmskolan. Jag fortsatte den återstående sträckan till fots. Stannade för att hämta andan på Gertrudsbron. Göta Petter vad vackert! Slog en drill och drack hallonsaft. Hur najs som helst! Svängde in på skolgården strax före halv åtta. På väg till duschen hörde jag en modern popdänga ur radion. Pia i köket visslade/sjöng med i refrängen. Så typiskt! Roligt att personalen är på gott humör, åtminstone såhär på morgonkvisten, tänkte jag.
Fortsatte dagen med Chiagröt och lektioner. Var desutom tvungen att hitta en vikarie till skärtorsdagen då jag ju är i Svärje. Sara S nappade genast på mitt erbjudande. Toppen! Sen var jag med min klass på Påskvandring i Larsmo kyrka. Vandringen var mycket fin och stämningsfull. Tack Larsmo församling! 
På personalkaffet fortsatte vi med att uppvakta våra "midsommarbarn". Idag sjöng vi för ynglingarna (!) Pia och Anna. Efter jobbet hade jag beställt en ny tid hos min arbetsplatshälsovårdläkare. Har under den senaste tiden märkt att det hugger till i ljumsken då jag nyser. Doktorn klämde lite på mig och konstaterade att jag har bråck i höger ljumske. Går att operera bort, men operationen är rätt omfattande, så det struntar vi i sa han. Jag nickade tacksamt. Väl hemma. Eftersom jag inte riktigt fått klart för mig vad bråck egentligen är så slog jag upp följande förklaring i Wikipedia. "Ett bråck (lat. hernia) är ett tillstånd när delar från kroppens inre tränger ut genom defekt i kroppens vävnader eller en naturlig öppning." Okej. Skitsamma. Jag får inte lyfta något piano, men den defekten skall jag väl lära mig att leva med. :-)
I morgon bär det som sagt av till Svärje. Det skall bli hur kul som helst. Hoppas jag får plats i karaokebaren på Viking Grejs och hoppas att sånakonon inte störs av mina timmerstockar!

Saldo: 12,2 km

Totalt: 916,7 km

Mål: + 66,7 km

Kanon: Påskvandringen

Kalkon: Bråcket

PS!
Jag har fått förfrågningar (egentligen bara en, tack Monica S) om receptet till mitt supersmarriga Chiabröd. Därför....på publikens begäran....here it is:


INGOS SMARRIGA CHIABRÖD
- en variant på Attens goda lingonbröd

Torra grejs:
7 dl vetemjöl, 7 dl rågmjöl, 3 tsk bakpulver, 3 tsk matsoda, 2 tsk salt, 2 dl linfrön, 2 dl solrosfrön, 2 dl havregryn, 2 dl vetekli och 1 dl Chiafrön (2 om du jöutas)
Blandas samman i en jättestor skål eller vad du nu råkar hitta.

Våta grejs:
2 dl lingonsylt, 1 dl sirap, 7 dl naturell youghurt eller piimä, 4 ägg
Blandas samman i en inte så stor skål.

Torra & våta grejs:
De torra grejsen blandas med dito våta i en bautastor skål, eller vad du nu råkar hitta.

Då du blandat klart:
1. Leta fram bröd-/kakformar eller liknande. (Jag brukar ta tre av vaimos limpbrödsformar)
2. Täck innandömena med bakplåtspapper.
3. Tråtta dit de ihopblandade torra & våta grejsen.
4. Grädda i 175 graders värme, ca 1 h.

BÅNN APPETITT!

Inga kommentarer: