söndag 17 mars 2013

BARCELONA MARATHON

Dag 76
Sköna Söndag. Sovmorgon och långpass. Upp ur bädden vid sjutiden. Gröt och ÖT. Plockade, diskade, tvättade och sopade lite medan gröten och Chian fick vandra ner till mina energidepåer.  Kollade vilken tid Barcelona Marathon skulle starta. Ahaa 8:30 lokal tid, vilket borde vara en timme senare här i Kivilös. Beslöt mig för att starta min "halvmara" samtidigt. Varför vet jag inte. Det bara blev så. Åtminstone två löpare med Jeppisanknytning var anmälda till loppet i Barcelona, Benny Sjölind och Markus Segervall. 
Ut på banan prick halv tio. I dag sprang jag Jakob halvan i rätt riktning. Ville undvika motvind längs Larsmovägen. Klokt val. Startade i ett försiktigt tempo. Första kilometern på 5:37. Spidade upp farten en aning. Då jag kom ut på Larsmovägen såg jag två löpare, ca 100 meter framför mig. Den ena ryggen verkade bekant. Märkte att de inte hade särskilt bråttom. Bestämde mig för att försöka hinna ifatt dem. Gasade lite och kom ifatt dem rätt snabbt. Den bekanta ryggen visade sig mycket riktigt tillhöra min granne Johan M. Han berättade att det var hans första löprunda på länge. Har i stället skidat en hel del i vinter. Johan kände sig därför osäker på dagsformen. Uppfattade att kompisen hette Wargh. Han berättade att han sprungit Jakob halvan under en och en halv timme. Det var med andra ord inga blåbär jag sprungit ikapp. Vi sprang tillsammans ett par kilometer. Sen fick Johan problem med sina vader och grabbarna tog en genväg hem. Själv fortsatte jag norrut längs Larsmovägen. Hade glömt att dricka vid sex km. Tog därför en kombinerad saft och stortömningspaus efter prick en mil. Stortömningen gick snabbare än blixten. Mest beroende på att en cyklist plötsligt dök upp från ingenstans. Till all lycka en manlig sådan! Kilometerfarten nu nere i 5:19.  Fortsatte norrut ännu lite lättare om foten. Då jag svängde in mot stan igen hade jag kapat ytterligare tre sekunder. Najs! Men sen tröttnade jag. Det blåste rejäl motvind under den resterande sträckan. Jag lyckades visserligen hålla mitt tempo någorlunda, men någon spurt var det inte att tänka på. 
Väl hemma kunde jag konstatera att löparna i Barcelona närmade sig målet. Den snabbaste på 2:10. Markus Segervall kom i mål på en jättefin tid strax under 3:28. Beträffande Benny Sjölind är jag osäker på om han fullföljt. Han hade i alla fall startat och sprungit den första femman på 19:38. Alltså galet snabbt! Skall fortsätta att leta efter honom i resultatlistorna.

Saldo: 21,5 km

Totalt: 823,9 km

Mål: + 63,9 km

Kanon: Markus Segervalls 3:27:40 i Barcelona Marathon.

Kalkon: Att jag inte hittade Benny Sjölind i resultatlistorna.

Inga kommentarer: