söndag 24 mars 2013

HCR

Dag 83
Efter mycket velande anmälde jag mig i går till Helsinki City Run i maj. HCR är ett halvmaratonlopp om springs i de centrala delarna av vår huvudstad. Det skall bli kul att få ett kvitto på hur träningen bitit i vinter. I samband med anmälningen skulle man också placera sig i rätt startgrupp. Jag valde att ställa mig i den grupp som siktar på 1:40 i sluttid. Är inte alls säker på att jag fixar det, men ville inte vara alltför feg. I somras sprang jag Jakob halvan på 1:36 så riktigt ute och seglar är jag väl inte. HCR lär dock vara tuffare med en mera kuperad bana.
Långpass på agendan i dag. Laddade med Chiagröt, Chiabröd och banan. Bara ett par minusgrader och strålande sol mötte mig där ute. Och det bästa av allt, nästan vindstilla. Jiihaa! Öppnade försiktigt i fem-fyrtio-fart. Hade bara två saftflaskor och lite druvsocker med mig. Första depåstoppet efter en mils löpning. Nu nere i fem-nitton-fart. Gasade på lite. Den sjuttonde kilometern var snabbast, 4:53. Medelhastigheten  nu nere i 5:14. Sörplade i mig min andra saftflaska och tänjde på stegen ytterligare. Klockan stannade på 1:51:39 efter 21,5 km. Snittfarten blev 5:12. Kände mig rätt nöjd. Men ifall jag skall klara av min målsättning i HCR så måste jag kapa bort nästan en halvminut / km. Inte omöjligt, men tufft. Fortsatte dagen i vilolägen på vår inglasade balkong (pensionärskuvös). Solen värmde. Jag nickade till. Vaknade alldeles svettig. Yr i bollen. Sen iväg på ett 60-årskalas tillsammans med mina kollegor. Riktigt trevligt faktiskt. Då jag kom hem kollade jag hur det gått för mina bloggvänner Sandra och Tove i den sk Premiärmilen. Sandra hade vunnit loppet, 35:01. Tove blev fjortonde, 39:04. Fantastiskt bra sprunget av dem båda. Grattis!
I dag beslöt vaimo och jag oss för att göra en Stockholmskeikka under påsklovet. Vi skall hälsa på mellansonen Jon. Det skall bli jätteroligt att träffa honom! Om alla planer går i lås så följer också minstingen Johannes och hans girlfriend Joanna med på resan. Det lär bli en hel del shopping för dem. Själv hoppas jag kunna springa några varv på Djurgården. Nu skall vi på Cupmatch, IFK Jakobstad- GBK. Minstingen lär få slita hårt för att värja målburen.

Saldo: 21,5 km

Totalt: 896,3 km

Mål: + 66,3 km

Kanon: Vädret

Kalkon: Är trött på att springa i Icebugs.

Inga kommentarer: