lördag 30 mars 2013

KUNG CÖÖRL

Dag 89
Långfredagsafton. Hemfärd. Startade i kaos. Började med att vi hamnade att vänta en halvtimme på bussen från Ulvsunda till Alvik. Den som annars kommit så tätt. Typiskt!  Joanna frös. Sen tunnelbana till T-Centralen. Det funkade bra. Men sen. Var tusan hitta buss till Vikingterminalen? Febrilt letande. Rulltrappa upp. Rulltrappa ner. Frågade. Möttes av huvudskakningar. Sammma feeling som under Hagaparkslänken i går kväll. Lostfeeling. Försökte följa skyltar. Visade vägen till flyget och diverse Stockholmsgator. Visade allt jag inte ville veta. Vi var definitivt vilse i T-Centralen! Tiden började bli knapp. Plötsligt dök den upp. Viking Lines informationsdisk. Jess. Kutade fram till den. Bruden beklagade. Sista bussen hade avgått för en kvart. Voi raatis, raati! Taxi! Var hittar jag en taxi. Bruden började förklara att Stockholms taxichaffisar har ett dåligt rykte. Kan lura en på pengar. Det struntade jag fullkomligt i. Var hittar jag dem? Bruden förklarade. Verkade lätt att hitta. Dock inte säkert med mig som färdledare. Vaimo hade för länge sedan tröttnat på mitt flängande. Något irriterad. Lyckades till slut komma över en taxi. I ilfart till hamnterminalen. Betalade kontant. Tyckte att taxichaffisen närmast var en gud. Ryktet definitivt oförtjänt. Hann till Vikingterminalen - i god tid dessutom! Pust!
Käkade ombord. Rostbiffen och bee-an smakade najs. Till och med bättre än på ditvägen. Glass i stora lass till efterrrätt. Sen direkt i säng. Vaimo yrade något om att Sturm und Drang skulle spela på båten. Jag trodde henne inte. Somnade i högsängen mätt, trött och belåten.
Påsklördag. Uppe i ottan. Var på plats vid frukosten en halv timme innan dörrarna öppnades. Så vill jag ha det. Kollade runt. Spelade lite på de enarmade banditerna. Förlorade hela tiden. Skitsamma. Går visst till välgörande ändamål, eller så inte. Studerade ett anslag om färjans kvällsprogram. WTF! Vaimo hade haft rätt! Sturm und Drang hade faktiskt spelat i går kväll. Tycker det är ett ganska bra bänd. Men fattar inte att de spelar ombord på en Vikingfärja! Rockvärlden är nog tuffare än jag anat! Trean hade shoppat loss ordentligt i Tax Free. Lovade dyrt och heligt bära allt själv. Det löftet gav jag inte mycket för. Själv hade jag bara en låda med Gröna kulor. Gissa vem som släpade på merparten av treans inköp. Från hytten till Pännäinen. Med tågbyte i Turku och Tampere. Gissa! Jo, curlingföräldrarnas okrönte cöörlare. Det var babianstuk över mina armar då vi vi äntligen klev över tröskeln till Marstrandsvägen 9 C 6.
Ettan hade huserat ensam hemma i tre dagar. Vaimo och jag väntade oss ett bombnedslag med massor av disk, sopor och fest-rester. Döm om vår förvåning då vi möttes av en någorlunda snygg lägenhet. Okej, sängen var obäddad och det stod lite disk här och där. Men i övrigt helt okej!
På vägen från Bennäs noterade jag till min stora glädje att cykelvägarna såg tämligen isfria ut. Eventuellt blir det en kvällslänk. Eventuellt vilar jag efter tio dagars oavbrutet springande. Så blir det nog. Det kan jag vara värd! I morgon skall jag i alla fall ut på långpass, i mina nyinköpta ursnygga Asics DS Trainer.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 947,7 km

Mål: + 57,7 km

Kanon: Att ettan hållit någorlunda snyggt i lägenheten.

Kalkon: T-Centralen i Stockholm är den lokalsinneslöses mardröm.

Inga kommentarer: