fredag 5 april 2013

MONSTERFRUKTER

Dag 95
I morse. Vaknade. Huvudvärken väck. Skönt! Off till jobbet. Började arbetsdagen med attgöra det som blev ogjort igår. Delade ut matteprovet. Morgonsamling. Mina elever var jätteduktiga! Sen Lite historia och lite skrivbordsarbete. Sen var arbetsveckan slut.
Direkt efter jobbet. Till Fitness. Många kända ansikten i salen. Cay H, Hanna och Eva-Maria E, Jari T och Ari L. Hanna med foten i paket. Akillessenan hade gått av i en futsalmatch. Kämpade på en då. Ulrika L-S morsade också på mig. Berättade att hon av en slump kommit in på min blogg. Tyckte den var läsvärd. Tackade henne så mycket. Roligt med feedback. Påbörjade mina backintervaller på löpmattan. Först sex kilometers uppjogg. Farten måttlig. Höjde sedan mattans lutning till 4%. Sprang tolv gånger en minut med en halv minuts vila. Farten stegrades hela tiden. Började med 14,6 km/h och avslutade med 15,7 km/h. Kändes helt okej även om de avslutande löpningarna var rätt jobbiga. Efteråt forsatte jag med några magövningar, situps och plankan. Avslutade med bastu.
Trean fyllde år i dag, 19 bast. I morgon skall vi ha kalas hemma. I dag ville han bara käka pizza me mamm å papp å Joanna. Det gjorde vi på hans favoritplejs Una Delicatess. Jag beställde bernaisepizzor åt alla. Vid salladsbordet föll mina ögon på en skål med röda små frukter. De liknade gojibär, alltså ett kinesiskt hälsobär som innehåller 500 gånger mer C-vitamin än apelsiner. Jag blev nyfiken, förstås! Testade försiktigt ett bär. Fy och tvi! Vad är detta? Aldrig i mitt liv har jag smakat något starkare. Den lilla frukten innehöll små, små frön. Frön som brände. Frön som brände som eldarnas eld. I gommen, på tungan, på läpparna - ja hela käften min brann. Letade febrilt något att spotta i. Hittade inget. Hittade bara min hand.
Sen fick jag en idé. En Ingoidé. En korkad idé. Tog med mig några frukter till de andra som väntade vid bordet. Bjöd dem att smaka. Trean tackade nej. Joanna tackade nej. Vaimo tackade ja. Hennes reaktion var, om möjligt, ännu kraftigare. Försökte få bort smaken med att sörpla i sig min äppellemonad. Det hjälpte inte. Inte ens vatten hjälpte. Vaimo tyckte att mitt skämt var uruselt. Jag var beredd att hålla med henne. Saknade min skämskudde.
Bernaisepizzorna var i alla fall jättegoda. På väg ut. Passade på att stoppa ner några monsterfrukter i jackfickan. Vet inte riktigt vad jag skall ha dem till. Kanske jag bara slänger dem. Men jag skulle bra gärna vilja veta vad frukterna heter. Frågade nog pizzabagaren. Han bara skakade på huvudet och skrattade. Kvällen avslutade jag med några timmars talkoarbete i Tellus. Lade ett golv. Ställde bord och bänkar på plats vid vårt mattorg. I morgon klockan 9 skall jag vara på plats som ordningsvakt. Men innan dess blir det morgonlänk från Kristallen. I morgon skall jag också hinna med en begravning och så treans kalas, förstås!

Saldo: 10,0 km

Totanlt: 217,4

Mål: + 67,4 km

Kanon: Bernaisepizza

Kalkon: Att jag bjöd vaimo på monsterfrukterna.

Inga kommentarer: