söndag 14 april 2013

GRILLADES

Dag 104
Uppe klockan sju. Långpass med Bo L på agendan. Tankade med chiagröt, kaffe och två rågbrödsmackor. Kollade in nyaste numret av Runners World. Vårens skotest och flera inspirerande artiklar. Brukar faktiskt läsa tidningen från pärm till pärm, ibland flera gånger. Kollade också vädret. Några plusgrader. Svag vind och uppehåll. Najs! Laddade ett par timmar och sen bar det av.
Eftersom jag inte känt mig särskilt pigg efter urladdningen i torsdags så beslöt jag mig för att starta lugnt och försiktigt. Det gjorde jag verkligen, 6:20 min/km. Ända tills jag mötte Bo vid Pedersöre kyrka. Han skruvade genast upp farten. Jag hakade på. Förstås! Längs Larsmovägen låg farten strax under 5 min/km. Men sen. Längs Furuholmsvägen in mot stan. Jag fick springa för livet. Pulsen låg stadigt kring 160, som högst 165. Snabbaste kilometern gick på 4:26. Bo bara skrattade och tyckte att det gick ovanligt lätt i solskenet. Min sluttid stannade på 1:44:56, alltså bara två sekunder sämre än förra söndagen. Detta trots att jag idag startat i snigelfart.
Väl hemma tog jag mig tid att jogga ner ett par minuter. Lär vara bra efter riktigt hårda ansträngningar. Sen blandade jag till en smoothie åt mig och vaimo. Receptet har jag lånat från min bloggvän Benny S. Testade med att blanda i lite honung i min egen smoothie. Det behövdes inte. Den är nog god som den är.
En massa kändisar såg vi ute på banan i dag. Först mötte vi Johanna och Minna S som var ute och traskade med sina kidz. HOP-HAB-fantomerna Grels V och Peter F mötte vi två gånger. Jag tror att de också sprang Jakob halvan, men fel väg! Juuso A kom springande med sin kännspaka "vattentunna" på ryggen. Så stötte vi på Gerd och Jalle R. Just då var farten så hög att jag knappt orkade hälsa. Det var den också då jag mötte Gretel K. Slutligen. Utanför Fitness Club mötte jag ännu Maria H som tyckte att jag såg sliten ut. Det var en riktig iakttagelse Maria! Jag hade då 21 km bakom mig och Bo hade grillat mig i nitton av dem!
Nu skall jag på talko till Centralplanen. VIP-tältet skall upp och ett som annat skall dammas av. Nästa söndag startar ligasäsongen. Go Jaro go!

Bennys Blåbärsbomb
(hämtat från tidningen Birka)

Blanda i en mixer:
- 1 påse (35g) minutgröt med blåbär och äpple
- 2 dl naturell yoghurt*
- 2 dl mjölk*
- 1,5 dl djupfrysta blåbär
- 1 banan*

* använd gärna ekologiska produkter, om du jöutas

Saldo: 21,5 km

Totalt: 1 124,5 km

Mål: 84,5 km

Kanon: Bennys Blåbärsbomb

Kalkon: Synd att jag startade så långsamt.
 

Inga kommentarer: