söndag 7 april 2013

DRAGHJÄLPEN

Dag 97
Söndagsmorgon. Sovmorgon. Najs! Steg upp vid sjusnåret. Chiagröt, kaffe, mackor och ÖT. Långpass på agendan. Laddade. Letade fram mina nya Asics DS Trainer. Beundrade dem på köksbordet. Söta öödi va di e grann, tänkte jag. Funderade lite på hur hårt jag skulle springa i dem. Beslöt att dagsformen får avgöra.
Väntade. Väntade på att gröten skulle ramla ner i karburatorn. Hade tänkt ge den tre timmar, men den fick bara två och en halv. Sen orkade jag inte vänta längre. Ut på banan. Där ute beslöt jag mig för att starta lite hårdare än senast. Första kilometern gick på 5:15. Bättre än senast, men inte optimalt. Försökte öka. Funkade. Sen. Jätteflax! Anette och Bo L svängde ut från Ejdevägen. Bara cirka hundra meter framför mig. Wow, tänkte jag. Där har jag världens bästa draghjälp. Gasade på för att hinna ifatt dem.  Busvisslade. Ingen reaktion. Gasade på ännu lite. Busvisslade på nytt. Jess! De hörde mig. Stannade. Jag sprang ifatt dem. Beställde fem minuters fart. Både Anette och Bo hade sprungit sina långpass i går. I dag tänkte de bara ta det piano och återhämta sig. Ändå. Farten skruvades upp rejält efter Larsmovägen. Vi låg hela tiden under fem minuter per kilometer. Tionde kilometern blev den snabbaste, 4:40. Anette och Bo vek sedan av vid Sunds trädgård. Jag fortsatte ensam min färd norrut. Nu gällde det att hålla speeden på egen hand. Inte det lättaste. Men. Det borde gå. Utanför Schaumans mötte jag Åke F som nyligen börjat springa. Åke såg pigg ut. Antar att han var i början av sitt långpass. Själv var jag ganska sliten. Pressade mig ändå. Lyckades hålla farten uppe ända in i kaklet. Sluttiden på den 21,5 långa sträckan kröp under 1:45. Inte illa!
Hemma igen. Vid köksbordet. Studerade mina kilometertider. Hade lyckats hålla under 5 minuters fart i 17 km. Endast de fyra första låg över. Tack Anette och Bo! Värmde upp ett rejält pastalass. Käkade. Vilade lite. Alltför lite kändes det som. Klockan ett var jag på plats i Tellus. Antar att jag sen får tillbringa resten av dagen här. Först som ordningsvakt i fyra timmar. Sen som diversearbetare. Minst lika länge. Hela hallen skall tömmas och snyggas upp. Om allt går bra borde jag vara hemma till läggdax. Huh-huh!

Saldo: 21,5 km

Totalt: 1050,4 km

Mål: + 80,4 km

Kanon: Draghjälpen jag fick av Anette och Bo.

Kalkon: Vilan efter långpasset blev alltför kort.

Inga kommentarer: