tisdag 30 april 2013

FOTOT

Dag 120
I går kväll. Vaimos barndomsvän Kitti A hade laddat upp ett gammalt foto av mig på FB. Fotot var från Olympiastadion i Helsingfors. Rådmans skola hade just vunnit gatustafetten i Stefettkarnevalen. Guldgossarna poserade. Jag med lockig frilla och munnen på glänt. Året var 1973, eller 74? Jag blev jätteglad åt bilden. Tror att det beror på att jag börjat springa på nytt. Bad att få se hela laget. Det fick jag. Idel celebriteter framför kameran. Viklunds Leppi, Harjulin, Jenkku, Storstipp och Ukka Holmnäs ramade in min frilla. Stolta grabbar! Coola grabbar! Härliga tider! Jag satt länge och tittade på bilden. Drömde mig tillbaka fyrtio år. På den tiden var fotbollen mitt liv. Löpningen var bara som en bisyssla. Drömde om en plats i Jaros anfall. Snabb som blixten. Hundringen kutade jag som bäst på 12,4. Men. Inte särskilt bollbegåvad. Som junior räckte det bra med att vara snabb. Öste in mål. Några år senare fanns jag med i Jaros representationslag. Gjorde några inhopp i division 2. Sen såldes jag till Esse IK. Tror att esseborna betalade tusen mark för mig? Fortsatte spela i fyran. Ända tills jag bröt benet åttisex. Då var min fotbollskarriär över. Finito! Löpningen hade jag för länge sedan lämnat. Undrade innan jag somnade ifall Esse IK tyckte de fick valuta för tusingen de hostat upp? He va ju myttji penga på ha tiin!
I dag. Skall jag skriva vappen eller valborgsmässoafton, frågade jag vaimo? Hon lät osäker. Hursomhelst. Extra festligt i skolan i dag. Vårdikter och sång kring flaggstången. Hattparad. Elevernas iförda de mest fantastiska huvudbonader. En av dem hade en jättelåda och fyra 1,5 liters limsaflaskor på huvudet. De två bästa hattarna premierades. Dock inte lådkillens. Tyckte lite synd om honom. Han hade ju byggt och släpat lådan till skolan för? Ja, just det. Ingenting! Kanske fick han lite tröst av Pia A i köket som bjöd på mjöd och sockermunkar. Efter jobbet. Rektorsmöte. Mera mjöd och munkar. Maria S bjöd på en hemlagad mjödvariant. Med lime. Jättegod! Min boss Carola H-P klubbade igenom mötet ovanligt snabbt. Hann hem med 4-bussen. Hoppade av bussen vid Skolparken. Rusade in till polishuset. Hann precis få ett könummer strax innan dörrarna stängdes. Hämtade ut ett lotteritillstånd. Sen off till Jarokansliet. Undertecknade en ansökan om servering på TOTO-konserten. Fortsatte till ABC-macken vid Prisma. Tankade Venton för en slät femtilapp. Kollade in Prismas parkering. Knökfullt. Dit vill jag inte. Inte just i dag, for det genom mitt huvud. Sen äntligen. Hem för att fira vappen. Med vaimo. Faktiskt lite konstigt att vara barnlös. Ettan i England, tvåan i Svärje och trean i Turkiet. Vaimo föreslog att vi skulle åka och handla. Det ville ju inte jag. I kyl- och frysskåpet finns e ju så myttji goo. Räcker bra åt två gamla pinnar, drog jag till med. Vaimo suckade. Jag plockade fram en påse räkor ur frysen. Visserligen från förra sommaren. Men "giltiga" till januari i år. Såheså.
I morgon orkar jag nog inte hålla mig borta från asfalten. Kanske jag lyckas lura med Henry M på en liten, liten 1:a majrunda?

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 281,3 km

Mål: + 81,3 km

Kanon: Fotot

Kalkon: Att jag inte sparat fler foton från min ungdom.

2 kommentarer:

Lilian sa...

Du skriver underhållande och bra, trevligt att läsa. Ni har det som vi ettan i Arizona, tvåan i Svärje, trean i Hesa. Men vi byri va van

INGO sa...

Tack! Det är lite skrämmande att se hur åren rusar förbi, men man får väl vara nöjd i alla fall så länge man kan springa. Glada Vappen!