torsdag 11 april 2013

FINAL

Dag 101
Tävlingsdax. Cupfinal. Fullt fokus direkt från morgonen. I kväll skall jag igen försöka kapa bort ett par sekunder av min bästatid i HOP-HAB CUP. Började därför dagen med att kolla värdeleksutsikterna för kvällen. Verkade lovande. Ett par plusgrader och svag nordvästlig vind utlovades. De yttre förutsättningarna fick därmed klart godkänt. Men hur var det med de inre? Alltså är jag redo? Fysiskt och mentalt. I går. Tungt, segt och jobbigt längs Larsmovägen. Kan jag få upp tempot i kväll? Jag borde ju snitta 4:36 min/km för att persa. Är det möjligt? Nåja. I kväll vet jag.
Efter jobbet. Köpte bananer, gröt och Tupla. Då jag kom hem sa vaimo att jag fått ett paket. Najs! Julaftonsfeeling. Slet upp paketet. En T-pajto! Från jogg.se. Ursnygg. Endast för stjärnmedlemmar. Inte alla som har en sån, tänkte jag stolt. Tre timmar till tävlingsdax. Laddade. Slappade. Lite Harry Hole. Tog en rejäl powernäpp. 
Off till Brahes bastu i god tid före starten. Kände mig redo. Taggad till tänderna. Väl framme fick jag startlistan av ordförande Leif K. Jag skulle starta med bara två löpare bakom mig, Peter F och Grels V. Visste att jag nog skulle få svårt att hålla dem bakom mig. Slängde mig iaf ut på banan. Bära eller brista. Gasade på från första steget. Pulsen rusade. Flåsade. Tuff början. Hann inte kolla tempot. Hoppades att det var tillräckligt högt. Efter ett par kilometer. Kände flås i nacken. Visste att det var Peter F. Visste att han startat ännu hårdare. Kollade min fart, 4:23 min/km. Najs! Peter och jag följdes åt ända tills en dryg kilometer återstod. Då lade han i en växel till. Jag var chanslös. Lämnade efter. Lyckades ändå hålla tempot någorlunda. Bara 300 meter kvar av racet. Hörde välbekanta tassande steg mot asfalten. Visste att nu var också Grels ifatt mig. Grels hade startat två minuter efter mig. Ändå lyckades också han passera mig på upploppet. Lite knäckande faktiskt! Inte minst med tanke på att han faktiskt passerat 60-strecket! Nåja. Jag fick glädjas åt ett nytt personbästa på sträckan, 42:18. Snittade 4:24 min/km.
Nu ställer jag om fokus på Bastucupens testlopp om knappa två veckor. Då skall jag försöka slå min tid från ifjol.

Saldo: 9,6 km

Totalt: 1 081,5 km

Mål: + 71,5 km

Kanon: Nytt PB, 42:18.

Kalkon: Att komma sist i mål är aldrig kul.

Inga kommentarer: