måndag 29 april 2013

BASTUCUPEN 15

Dag 119
Kollade på en svensk deckare från TV4 i går kväll. Ett utdraget och ganska dåligt avsnitt av Maria Wärn. Kom i säng först vid halvett-tiden. Slarvigt av mej! Oproffsigt. I kväll skulle jag ju tävla! Bastucupens 15 km. 
Vaknade klockan fem. Långtifrån utvilad. I ärlighetens namn. Jättetrött. Fy tusan vad korkat av mig! Lovade mig själv att aldrig göra om blundern. Lång dag i jobbet dessutom. Många lektioner och ett par timmars planering efteråt. Hemma först vid femsnåret. Käkade en banan och en macka. Packade väskan och bilade till Brahes bastu, startplatsen. Kände mig taggad, men inte så förberedd som jag borde. Mina dryga trettio från i lördags kändes. Mest på lårens framsida. Kollade min starttid. Hade hamnat i startgrupp 14 tillsammans med sju andra herrar. Kände igen Kristian L, Fredrik H, Fredrik K och Johan L. Utgångsfarten var rätt hög, men ändå kontrollerad. Gissar att vi låg strax under 4:20 min/km. Kristian och jag turades om att växeldra. Tror att hela gruppen följdes åt nästan ända fram till vändpunkten vid "burttji" efter knappa 7,5 km. Farten hade nu bedarrat något. Låg på 4:22. Sen stack Fredrik K iväg med mycket lätta steg. Fredrik H var nästa man att lämna gruppen på efterkälken. Jag gjorde ett tappert försök att komma ifatt den senare. Lyckades faktiskt. Men var tvungen att släppa honom på nytt efter ca 12 km. På slutet sjönk också min fart lite till. Den låg därför på 4:24 då jag närmade mig målet. Nu började de löpare som startat längre bak komma ifatt mig. På den avslutande hundrametern passerades jag säkert av tio kanoner. Däribland Bo L, Bjarne H, Peter F och Max P. Lite surt. Men så funkar Bastucupen. Min sluttid var jag däremot nöjd med, 1:02:52. Det är över sex minuter bättre än motsvarande lopp ifjol. Najs!
Nu riktar jag all min fokus på lördagens HCR. Mycket vila, mycket sova och mycket pasta skall det bli. Jag siktar på att klara loppet på 1:40. Det har jag ju lovat Jonas H. Men. Går det riktigt, riktigt bra så kan vi kanske till och med nosa på min rekordnotering från Jakobhalvan fjol, 1:36:04. 

Saldo: 15,0 km

Totalt: 1 281,3 km

Mål: + 91,3 km

Kanon: 1:02:52

Kalkon: Dåliga förberedelser

Inga kommentarer: