söndag 21 april 2013

LIGAPREMIÄR

Dag 111
I går. Vaimo kom hem från jobbet. Inspekterade min bäddning. Fick godkänt. Nästan. En prydnadskudde var felvänd och så hade jag glömt att fluffa till kuddarna. Räddades av mitt chiabrödsbak. Svärmor och svärfar var lyriska över brödet. Den senare hade suttit vid köksbordet med Enilettkniven i högsta hugg och inväntat brödbudet. Svärmor ville genast ha receptet. 
Halv fyra i morse. Väcktes av trean och hans kompisar. Boyzen satt vid vårt köksbord och pratade brudar. Högljutt! Vaimo och jag försökte göra oss så små och osynliga som möjligt. Försökte få kontakt med JB på nytt. Inte så lätt. Till slut försvann grabbarna ut på vår balkong. Jag fick JB-kontakt. Antar att vaimo fick det också?
Söndag 7:00 p.m. KA-BRAAAK! Sen. Ljudet av snabba fotsteg. Någon gjorde ettan. Bra tryck i den sprutan, tänkte jag avundsjukt. Chris någonting, en av treans nattgäster, hade övernattat hos oss. I högsängen. Och ramlat i golvet från II våningen! Okej, bra att han inte slog ihjäl sig och bra att jag blev väckt i god tid, tänkte jag lite själviskt. Började dagen med en blåbärsbomb, kaffe och en chiabröds-leverpastej-smörgare. Underbart gott! Kanonväder ute. Laddade inför långpasset tillsammans med Harry Hole. Trillrigt värre! Heja HH! Halv elva var jag redo för långpasset. I brist på geldrinkar och liknande energibomber stuvade jag ner tre mariannelakritsar i vätskebältet. Startade betydligt hårdare än förra söndagen. Noterade 5:09 min/km då jag svängde ut på Larsmovägen. Kanske jag också kan förbättra sluttiden? Då borde jag komma ner i farter under 4:53. Inte alls omöjligt! Tryckte på lite extra längs Larsmovägen. Kändes kanonbra! Men. Plötsligt. På krönet av min intervallbacke vid roskgräve. Uppfattade ljudet av snabba fötter bakom mig. Aha, tänkte jag. Utan att svänga mig om. Det låter som Grels V, men det kan också vara Bo L eller Bjarne H. Men. Det var ingen av nämnda raketer som passerade mig i backen. Har aldrig stött på killen förr, men han hade verkligen speed under fötterna. Uppskattade hans ålder till max 30. Lite senare såg jag framför mig en välbekant ryggtavla. Världens bästa pappa var ute på sin dagliga motionsrunda. Jag saktade naturligtvis in och gick en bit med honom. Bjöd på en mariannelakrits innan jag kutade vidare. Vid första stoppet låg farten på 4:55. Nu gällde det bara att kapa bort ytterligare tre sekunder. Inte så lätt eftersom jag visste att det blåste motvind längs Furuholmsvägen. Innan jag svängde in på den vägen mötte jag Peter F. Nästan på samma ställe som senaste söndag. Vi stannade och snackade ett par sekunder. Raskt vidare. Nu låg farten på 4:52. Alltså just den fart jag siktat på. Men motvinden var grym. Blåste rakt i fejset. Fick bita ihop ordentligt för att hålla tempot. Det lyckades nätt och jämt. Då jag äntligen fick svänga in mot stan lyckades jag till och med spurta bort två sekunder från snittfarten. Sluttiden på dagens dryga Jakob halva blev 1:43:50, över en minut bättre tid än senast. Najs!
Efter långpasset fortsatte dagen med förberedelser inför Jaros ligapremiär mot KuPS i kväll. Jag hoppas av hela mitt Jarohjärta att Jere och laget får en bra start på ligasäsongen. Tre poäng skulle smaka manna i kväll!

Saldo: 21,5 km

Totalt: 1 204,1 km

Mål: + 94,1 km

Kanon: 1:43:50 på dagens långpass.

Kalkon: Nattsömnen var pga olika omständigheter ingen höjdare.

Inga kommentarer: