måndag 2 september 2013

TRANSFER DEADLINE DAY

Dag 245
Jaro gick på pumpen i går kväll. Rejält. Torskade mot HJK med 5-1. Inte alls kul! Pedade hem. Deppade. Då jag kom hem kollade hur det gått för mitt favoritlag i PL, Arsenal. Jess! Vengers mannar hade slagit ärkerivalen Tottenham med uddamålet. Detta trots att fienden spenderat över en miljard pund på att förstärka hetsporrarna. Började sen titta på Wallander. Men besinnade mig och kröp i säng halv elva.
Måndagsmorgon. En ny arbetsvecka väntade. Steg upp halv fem. Kollade matchvikten. WTF! Sextionio-komma-åtta. Ei voi olla totta! Dubbelkollade. Varmuuden vuoksi. Sextionio-komma-åtta. Taas. Ville ta de röda siffrorna i min famn.  Antar att viktminskningen berodde på att jag i går kutat tjugosju mödosamma och kaloriförbrukande kilometrar. Och att jag käkat ytterst sparsamt under koko viikonloppu. Fortsatte till köksbordet. Käkade två filkoppar och lika många knäckebrödsmackor. Sköljde ner med en kaffemugg och ett glas havtornssaft. Förresten. Jag har nästan helt skippat den söta apelsinjuicen. Och i stället satsat på osötad havtornssaft. Antar att det också bidrar till de underbara morgonsiffrorna.
Sen drog jag på mig träningskläderna. Packade ryggsäcken med jeansen, en t-skjorta, ett par kalsonger och paddan. Off till busstation. Hälsade på Terho H i Vasabussen. Tillbaka efter en längre tids frånvaro. Han verkade bli glad år att se en av bussbolagets trognaste kunder. Men kunden hoppade i stället på bussen norrut. Lämnade ryggsäcken åt Taru vid ratten. Bad att hon skulle droppa den utanför Bosundin kyläkauppa. Själv klev jag av vid S-Market i Holm. Kutade resten av jobbsträckan. Benen kändes förvånansvärt pigga. Höjde tempot vartefter. Snittade 5:17 på den drygt elva kilometer långa turen. Snabbaste kilometern på 4:49. Kurvade in på skolgården tjugofem över sju.
Fortsatte dagen med åttans tabell, musik och lite lokalhistoria. Uppvaktade Johanna J-D i samband med personalkaffet. Med anledning av att hon gängat sig i sommar. Överräckte en pläd (tror jag) från arbetskamraterna. Avslutade dagen med ett planeringsmöte. Liftade sen till Jeppis med Lisbet R-E:s sportiga, röda nånting. Kom hem. Vrålhungrig. Slet upp jääkappi. Fortfarande välfyllt med läckerheter från femtioårs-kalaset. Började med en rejäl portion kalvdans. Fortsatte med en ännu större portion riisipuuroa. Avrundade det hela med några chokladlöv som jag hittat i treans bokhylla. Kollade läget för mitt Fantasy PL-lag. På rätt väg. Gjorde en transfer. Sålde Glenn Johnson som eventuellt inte kan spela nästa match. Köpte Chelseas Gary Cahill.
Tillbaka till verkligheten. I natt stänger är det internationella transferfönstret, Transfer Deadline Day. Klockan två vet vi huruvida Arsene Venger bemödat sig om att öppna lompakko siin. Hoppas nästan att han låter bli! Och att kanonjärerna sen visar att man inte behöver spendera miljarder för att spela fin fotboll. Såheså! Sen kan man ju förstås också hoppas på en liten, liten pokal till prisskåpet i Emirates. Bara för att få trycka upp den under näsan på alla belackare och förståsigpåare.
 
Saldo: 11,70 km

Totalt: 2 544,8 km

Mål: + 94,8 km

Kanon: 69,8 på vågen

Kalkon: Käkade väl mycket efter jobbet.

Inga kommentarer: