lördag 7 september 2013

LEPOPÄIVÄ

Dag 250
Yesterday evening. Fortsatte leta vikarier. Testade FB. Fick genast napp. Christoph T:s dotter lovade komma. Bad henne ringa. Fortsatte kvällen med att kolla in Finland mot den oövervinnerliga spanska armadan. De blåvita krigarna fick stryk med två mål. Rätt väntat resultat. Trean ringde kvart över elva. Hämtade honom från busstation. Kompisarna ville ha med honom på bärs till Netti. Trean tackade nej. Ville sova i stället. Good choice! Jag gjorde samma val. Somnade tvärt.
Vaknade halv nio. Utvilad ovanför magaknappi. Men benen kändes fortfarande som spagetti. Beslöt låta dem vila. Flyttade långlänken till söndag. Efter aamupalan pedade jag iväg till gröna butiken.  Passerade en massa gula löv. Fick höstfeeling. Handlade ryggväskan full med mat. Och en rosbukett åt morsan som fyller år. På hemvägen stötte jag på farsan. Också med en rosbukett i handen. Fortsatte hem. Fixade käk åt trean. Gris i mustapekka-gräddsås och potatismos. Ett säkert kort i min super-tunna, tvåsidiga kokbok. Mest bilder. Efter käket hjälpte jag trean med tremillimeters frisyren. Fortsatte med min egen kalufs. Samma längd. Tvättade kläder. Töjde lite. Och  drack kaffe i kuvösen. Lyssnade till Patsy Cline. "Crazy, I'm crazy for feeling so lonely. Crazy for feeling so blue." Då ringde Jenny T. Kanon! Lovade skicka mitt schema åt henne. Sen. Ville jag inte vara lonely och blue längre. Pedade därför iväg till Centralplan. Lokalderby. JBK versus IFK Jakobstad. Trean satt på bänken. Jag satte mig högst uppe på solläktaren. Bredvid Kristian B. Snackade en hel del löpning med honom. På planen var hemmalaget i förarsätet. Ledde med 3-1 då det bara återstod 20 minuter av matchen. Jag hastade hem. Tog lite havtornsbär ur frysen. Och rosbuketten jag inhandlat. Medan vaimo mejkuppade sig, körde jag fram svarta, rostfria. Stötte på ettan ute på gården. Han kom från en fotbollsmatch i Nedervetil. Bortalaget PeFF hade torskat. Bekymrade inte ettan nämnvärt. Jag passade på att kolla oljan i röda, fruktansvärt rostiga. Fyllde på en halv liter. Bad ettan köra försiktigt.
Off till Trödgårdsgatan. Överräckte rosbuketten och havtornsbären. Och gav morsan en kram. Förstås. Käkade tårta och Gröna kulor. Då vi kom ut från festen, ringde Henry M. Vi enades om en gemensam länk i morgon. Hoppas på riktigt vackert väder. För i morgon skall jag springa långt. Riktigt långt.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 583,0 km

Mål: + 83,0 km

Kanon: Att jag fick min vikarie.

Kalkon: IFK Jakobstad förlorade matchen med 4-2.

Inga kommentarer: