måndag 16 september 2013

INLEDDE FORMTOPP

Dag 259
Hämtade bilen från busstation i går kväll. Naturligtvis var den automatväxlad. Och tusans stor. Rymde åtta sittplatser, minst! Jan-Erik G vid ratten tröstade mig. Påstod att den var busenkel att köra. Visade och instruerade mig omsorgsfullt. Uppmanade mig att inte använda vänsterfoten. Ätt åålll. Lät mig sen testa på den stora bussvändplanen. Jag körde runt,runt. Varv efter varv. Startade, stannade, parkerade. Om och om igen. Till slut. Kände jag mig redo. Svängde ut på striiten. Skjutsade hem J-E. Det gick riktigt bra. Men. Sen skulle jag ju hem till Marstranden. Körde längs en skitsmal väg i Svidinabba. Såg två bilar parkerade. På varsin sida av vägen. Hjälp! Ryms min monstertruck mellan bilarna? Backa tillbaka? Nope, har ju inte alls tränat på backandet. Out off kvesstjån! Hjälp! Sniglade mig fram mellan de parkerade fordonen. Svettades floder. Inväntade skrapljudet. Som aldrig kom! Jess. Aj mejd itt! Körde hem monstertrucken. Tränade att backa. Låste dörren. I morgon gäller det.
Klockan sex i morse rattade jag monstertrucken till Bosund. Körde tusans sakta. Men pääsi perille. Oskadd. Låste monstret. Lade nyckeln på eturengas. Traskade upp till skolan. Förberedde dagens lektioner. Och eftermiddagens lärarmöte. Käkade skollunch. Korvfrestelse med grekisk sallad. Konstig kombo. Men gott! Käkade ett rejält lass. På lärarmötet försökte jag övertyga lärarna om att börja ge läxor också via nätet. Förslaget sågades. Enhälligt. Var tvungen att retirera. Saknade flankstöd från min vapendragare Jens L. Tjänstledig. Skyndade mig hem med fyrabussen. Sen. Rattade röda, rostiga till Centralplan. Jaro-Honka i Veikkausliiga. Gjorde en avstickare till Foto Elite. I går hittade jag en digikamera i tvåans skrivbordslåda. Misstänkte att den inte funkade. Misstanken var befogad. Shitt! Annars skulle jag ha varit beredd att hosta upp en liten slant för den. Fortsatte till Keskuskenttä. Laddade ölstugan. Fyllde biljettkassorna. Posterade mig som ordningsvakt utanför. Gissar att Jaro får det hett om öronen ikväll. Motståndarna från Esbo är inte att leka med.
Från och med idag kommer jag att trappa ner löpningen rejält. Kallas visst formtoppning. Allt med sikte på Berlin Marathon, 29.9. Planerar att springa tre eller fyra pass. Varav bara två kvalitetspass. Nu följer jag också Szalkais råd till punkt och pricka. Hoppas bara att jag inte börjar klättra på väggarna. Jag är också livrädd för bli förkyld. Bäst att jag går och hämtar en pipo. Kick off om tio minuter. Gör mål Jaro!

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 694,8 km

Mål: + 104,8 km

Kanon: Lärde mig köra automatväxlat.

Kalkon: Att kameran inte funkade.

Inga kommentarer: