torsdag 26 september 2013

DER KRIEG

Dag 269
Tre dagar kvar. I går kväll. Förkylningskänslan tilltog. Vaimo gjorde en slags häxblandning åt mig. Har för mig att den varma koppen innehöll ingefära. Riktigt gott. Faktiskt. Slötittade på Bonde söker fru. Rätade upp mig lagom till Halvvägs till himlen. Samtidigt som jag på paddan följde med kanonjärernas bortmatch mot WBA, Capital One Cup. Avslutade TV-kvällen med Sportspegeln, förstås. Och två Burana som sängfösare.
I morse. Vaknade. Kollade strupen. Nja! Någonting illavarslande är definitivt på gång. Hoppas mina Buranakrigare, stärkta av vaimos häxbrygd, står emot fiende-angreppet! Kollade vädret. Regnigt och blåsigt. Shitt! Mest med tanke på att vaimo och jag ska flyga från Vasa till Arlanda i morgon bitti. Planen är ju inga jumbo-jettar precis! Käkade gröt och två stora prickig-korv-mackor. Hade fått en hälsning av Henrik W på FB. "Hypokondrisk snuva och halsont HÖR TILL förberedelserna inför en mara, såheså!" Log för mig själv. Svarade. Hoppas du har rätt Henkka!
Off till jobbet. Taru bakom gula buss-ratten. Blåsigt värre i Pesäsalmi. Hamnar nog att skippa utejumppan idag. Inledde dagen med att förbereda mina lektioner. Fortsatte med kanslijobb. Carola i Spotifyhögtalarna. Skollunch. Makaronilåda. Perfekt! Höll mina lektioner.Tog tvåans buss hem. Off till Jarokansliet. Skickade ut kallelse om en funktionärsresa till VPS-Jaro. Träffade Niklas S, Jukka och Jimmy med vaimo. De lovade hålla tummarna på söndag.
Hem sen. Packade ner mina löpkläder, en stickatröjo och ett par strump- och kalsongomgångar. Thats it! Vasaplanet lyfter redan klockan sex i morgon bitti. Därför hamnar vi att stiga upp vid tresnåret. Vaimo gillar inte. Men för mig är det inga större problem. Kollade ifall vi skulle ha sluppit till Vasa med Burkkis Taxi. Jo, då. Men eftersom vi skulle blivit ensamma i taxin så blev det onödigt dyrt för min klena ekonomi. I stället tror jag vi tar vaimos, inte alls rostiga. Måste bara fråga först.
Klockan halv sex hade jag tid hos Sune E, min hovmassör. Tog rostiga, röda ut på landet. Sune föreslog att han skulle ta det lite försiktigare än vanligt. Jag nickade tacksamt. Vänstra framlåret fick sig dock en rejäl genomkörare. Vaderna också. Efteråt kände jag mig i alla fall oerhört pigg i benen. Men. Kände samtidigt att min Burana-armé var nere i brygga. Försökte stoppa en storoffensiv från snorogubbarna. Gick inget vidare. Överhängande fara för reträtt! På hemvägen gjorde jag därför en raid till gröna butikens drugstore. Värvade trettio nya soldater. Sköljde ner ett par krigare med havtornssaft. Få se hur striden utvecklas efter mörkrets inbrott!
Jeppisvädret har i alla fall stabiliserat sig under dagen. Det är positivt. Minst lika glädjande är väderleksutsikterna för själva loppet. Sol och måttliga vindar utlovas. Men säkert ganska kallt vid starten, 08:45 lokal tid. Nååjaa. Hypokondrikern med startnummer 32619 är nog redo för alla väder. Såheså.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 743,4 km

Mål: + 53,4 km

Kanon: Massagen

Kalkon: Att man inte kan flyga från Krombi i stället.

Inga kommentarer: