tisdag 24 september 2013

KOLHYDRATTÖMNING

Dag 267
Fem dagar kvar. I går kväll. Letade fram passet. Kollade på det tio år gamla passfotot. Ryggade tillbaks. En fyrkantig, plufsig nuna grinade mot mig. Kortnaggad som en juggemafioso. Undrar just om der Pass-Polizei släpper in en sådan typ. Nåja. Måste väl grina upp mig. Har ju mitt patenterade ber-så-hemskt-mycket-om-ursäkt-smajl. Letade sen också fram startbeviset, flygbiljetterna och diverse papper från Springtime. Kompletterade högen med das Buch "Berlin 42 195" och Prismas tysk-svenska / svensk-tyska ordbok. 
Sen orkade jag inte stå emot kylskåpets locktoner längre. Vrålhungrig. Gjorde en megastor tacorulle. XXXL minst. Rulle och rulle. Päronet fyllde tacoplätten med halva kylskåpet. Inte en chans att rulla ihop den. Tog därför en sked. Lassade in geggamojan. Glufsade i mig den sista tuggan i samma ögonblick som vaimo kom hem från stan. Kollade sen lite på TV. Skralt utbud. I säng halv elva.
Vaknade. Visste inte vad klockan var. Mörkt i rummet. Men inte såå mörkt! Har jag försovit mig igen? Rusade upp med hjärtat i halsgropen. Pust! Bara halv fyra. Slog en piku-liten drill. Spolade inte! Tillbaks till sängvärmen. Somnade genast. Väcktes av Nokian klockan fem. Steg upp på nytt. Nu spolade jag! Tisdagsinvägning. Nu gäller det! Inväntade att de röda siffrorna skulle stabilisera sig. Sjuttio-komma-två. Tangerat årsbästa. Men jag var ändå inte nöjd. Matchvikten borde ju ligga på sextionio nu. Mindes gårkvällens mega-tacorulle. Shitt och åter shitt! Inte minst med tanke på att jag onsdag-torsdag-fredag-lördag kommer att käka extra mycket kolhydrater. Då kommer ju vikten att skjuta i höjden! Raatis! Bara en sak att göra. I dag och fram till och med onsdagsmorgonen gör jag en kolhydrattömning. Jag har läst en teori om att en sådan tömning gör att de tömda musklerna reagerar med att lagra in lite extra energi. Tja! Jag vet inte. Men. Det kan vara värt ett försök. Och då borde jag ju åtminstone få lite rum för pastan. Så gör jag. Det får bära eller brista.
Off till skolan. Dallas vid ratten. Han berömde mina väluppfostrade elever. Najs! Väl framme på jobbet började jag förbereda kvällens föräldramöte. Gjorde en Powerpoint. Och fyllde knoppen med en massa kloka tankar och ord. Käkade köttfärssås och morotssallad till skollunch. Helt okej kombo! Höll ett par lektioner. Fortsatte sen planera kvällen. Efter skoldagens slut stannade jag kvar i rektorsexpeditionen. Skrev en massa tjänstemannabeslut. Men. Klockan fyra var jag tvungen att få något i min protesterande vatsa. Käkade två filkoppar och ett par skivor prickig korv. Hungerkänslan lättade något. Men kunde inte låta bli att undra. Hur skall detta sluta! Orkar jag vara skärpt under hela föräldramötet? Kanske jag borde inleda kvällen med att förklara läget. Njae. Bosundföräldrarna är nog rätt vana med att rektorn inte alltid vet vad han snackar om.
 
Saldo: 0,0 km
 
Totalt: 2 731,7 km
 
Mål: + 61,7 km
 
Kanon: Väderleksutsikterna för Berlin har ljusnat.
 
Kalkon: Hungrig

Inga kommentarer: