fredag 6 september 2013

MITT ARMA PÄRON!

Dag 249
I går kväll. Efter den baconinlindade broilern och en mumsig efterrätt fortsatte skolombudsträffen i Allegro. Först en rundvandring. Sen hamnade vi alla på skolbänken. Huh, huh! Det här blir en lång historia, tänkte jag. Till all lycka hade vi duktiga föreläsare. Så tiden gick fort ändå. Strax före nio hade de tutat i oss det mesta vi ombud behöver känna till. Kom hem lagom till Mästerkockarnas kamp i TV4. Efter kampen gick jag och lade mig tillsammans med Runners World. Noterade att jag hade ett missat samtal från Henry M. Eftersom det var sent på kvällen så vågade jag inte ringa honom. SMS:ade därför. "Sover du?" Svaret kom lite senare. "Nä" Men. Då sov mottagaren redan.
Vaknade med fredagsfeeling. Tänkte tillbaka på den gångna veckan. Som varit jobbig. Väldigt jobbig. Trots det har jag tränat bra. Körde ju t ex två kvalitetspass i går.  Steg upp och käkade två filkoppar. Fortsatte till jobbet. Första lektionen hade jag musik i fyran. Mitt i allt knackade det på dörren. Sonja R stack in huvudet och sade att jag borde vara på ett möte med lärarna i Cronhjelmskolan. Voi raatis, raati! Mitt arma päron! Det mötet hade jag helt glömt bort. Sade åt Sonja att jag nog inte kunde lämna eleverna vind för våg. Dessutom hade jag ingen bil. Lovade ringa Croniz senare. Vilket jag gjorde. Samtidigt som jag skämdes. Tycker att jag har stenkoll på min kalender. Men som jag nyss skrev. Den här veckan har varit extremt tajt. Arrangörerna Maria S och Åsa L-N förlät mig. Pust!
Skoldagen fortsatte med lektioner och pappersjobb. Skollunchen var en höjdare. Risgrynsgröt. Åt en megaportion. Pia A, vår suveräna skolköksa, hade dessutom bakat bröd. Najs! Efter lunchen fortsatte jag dagen med  att leta efter en vikarie. Till nästa vecka. Då skall jag nämligen till rikets huvudstad på "Kuntamarkkinat". Ett besök på Försvarsministeriet finns också inprickat. Ringde en massa tänkbara kandidater. Fick inget napp. Shitt! Tog tvåbussen hem. Sov. Trots att luften stod still i den proppfulla linjebilen. Ringde Henry då jag kom hem. Enades om en kvällslänk. Men först lite styrka. Pedade till Fitness. Körde Szalkais program. Töjde efteråt. Länge. Mest fokus på sjuttio-plussar-framlåren. Sammanstrålade sedan med Henry vid Södra Tullen. Kände mig allt annat än fräsch. Hela kroppen protesterade. Risgrynsgröten låg som en stor degklump i magsäcken. Beslöt att aldrig mer köra styrka före ett löppass. Nåja. Vi tog oss runt Larsmo Maxi.  På gårdsplanen till Fitness stod två småflickor, 9-10 år. Jag morsade på dem. Mest på skoj. Henry frågade den ena. Känner du den där farbrorn? Jodå, svarade tjejen. Samtidigt som min haka sökte sig neråt. Han har varit domare i en fotbollsmatch. Ahaa, sa Henry. Var han bra? Jodå, svarade tjejen. Som hette Ida och spelade i PeFF. Det var ju tur för honom, svarade Henry glatt. Och fortsatte tillbaks till jobbet. Själv satte jag mig i Fitnessbastun. Kände mig helt kaputt i värmen.
Hem via lähikauppa. Köpte ett paket specialhavregryn och en energidricka. Som jag genast svepte i mig. Aaaaagh! Där hemma stod maten på bordet. Thanx vaimo! Slevade ännu i mig en "Mustikka-vanilja-kerrosherkku". Fruktansvärt gott, om du frågar mig. Ringde trean. På väg hem från Dragsvik. Just nu funderar jag på hur jag skall kunna hålla mig vaken ända till halv tolv. Då Drakabussen anländer. 

Saldo: 11,0 km

Totalt: 2 583,0 km

Mål: + 93,0 km

Kanon: Att det är lördag i morgon = sovmorgon.

Kalkon: Att köra styrka före ett löppass.

Inga kommentarer: