onsdag 11 september 2013

HUNGRIG SOM EN VARG

Dag 254
Kvart över fyra i morse. Nokian väckte mig. Kunnanmarkkinat i rikets huvudstad på dagens och morgondagens agenda. Min arbetsgivare maksade. Tack, tack Larsmo kommun! Packade ner träningskläderna. Käkade lite av vaimos maustamatonta jogurttia. Uääkk! Sköljde ner eländet med kaffe, havtornssaft och dagens ÖT. Off till busstationen. Träffade Markus W. Växlade några ord med honom. Hoppade i Ekmans taxi. Johan H joinade vid gamla Neste. Snackade lite med honom på vägen till Pännäinen. Fortsatte med Pendolino till Helsinki. Satt med mina rektorskollegor i vagn fyra. Kommunens specialundervisning avhandlades. Halv tio var vi framme. Genast off till Kommunernas Hus. Strosade lite bland alla utställarna. Fortsatte med en föreläsning. "Kan kommunerna upprätthålla välfärdssamhället?" Sen lunch. Hungrig som en varg. Ställde mig i lunchkön. Läste menyn. "Riistakäristystä & täysijyvä-riisi". Tja! Det skall väl slinka ner. Tavalla tai toisella. Kom fram till disken. WTF! Riistakäristystän var slut! Fick syn på något annat längre fram. Kåldolmar. Hmmm! Det har jag inte käkat på typ hundra år. Satsar på dem i stället. Fyllde min lautanen med dolmar. Hittade en ledig plats i matsalen. Tog en premiärtugga av den förmodade kåldolmen. Hujedamej! Vad är detta? Så här brukar inte morsans kåldolmar smaka! Vilken nitlott. Smakade apa. Skuffade dolmarna till tallrikskanten. Käkade bara lite sallad. På väg ut kollade jag menyn på nytt.  "Grönsaksdolmar gratinerade med honung och smetana." Tur att man inte är vegetarian. Efter den misslyckade lunchen slog jag mig ner i en inbjudande stol. En brud med kamera och ett bautaobjektiv dök upp. Frågade om hon fick föreviga min vartalo. Det fick hon. Förstås. Grinade upp mig. Värsta Hollywood-smajlet. Sen strosade jag vidare bland montrarna. Nappade åt mig en flaska finländsk sportdryck, Tehojuoma. Återvände till montern. Tog en flaska åt Andreas också. Hoppades att monterkvinnan inte hade tunnistanut mig.
Klockan tre tackade jag för mig. Lämnade kommunhuset. Följde järnvägen tillbaks hotellet. Funkade jättebra.  Kände mig mäkta stolt över att inte tvillat bort mig. Checkade in på Holiday Inn. På med träningskläderna. Iväntade Andreas H, min tillfälliga dubbel-sängs-partner och lenkkibroder. Andreas har förresten en vaimo som man inte lurar i första taget. Minns då jag träffade Helena för allra första gången. Efter presentationen fick jag för mig att skoja lite med henne. Därför klämde jag till med ett "jo, Andreas har berättat sååå mycket gott om dig!" Men, men. Helena genomskådade mitt taffliga lismande. Tryckte i stället upp ett "jo, jag önskar att jag kunde säga det samma om dig!" rakt upp i nyllet på mig. Utan att blinka. Gissa om jag blev mållös.
Halv fyra tog Andreas och jag sikte på Tölöviken. Tyvärr hade jag bara mina långa kompressionsbyxor med mig. De kändes alldeles för varma i det vackra vädret. Vi kutade fyra varv kring viken. Sen återvände vi till Holiday Inn. Jag fortsatte direkt till ett litet gym i källaren. Jobbade lite med sidfläsket. Sen i bastu. Då jag steg in i bastun låg en 50-plussare raklång på översta våningen. Det såg ut som om han sov. I alla fall rörde han sig inte. Jag satte mig snällt nedanför. Frågade försiktigt på finska om jag fick slänga på lite vatten. Killen tecknade att han inte fattade. Jag övergick till engelska. Det funkade. Min bastukaveri berättade att han var från Tyskland, men att hans mamma var från Norge. Sade någonting obegripligt på norska. Sen försvann han. Och Andreas dök upp. Skönt! I bastun satt jag och kliade mina ben. Jag har fått röda utslag nedanför knäna. Kliar vansinnigt. Så nu skall jag faktiskt iväg till kosmetikavdelningen på Sokos för att hitta Aloe Vera. Åt mina stackars kliande ben. Senare i kväll bjuder Larsmo kommun på en trerätters middag. Det ser jag verkligen fram emot. Är fortfarande hungrig som en varg.

Saldo: 10,7 km

Totalt: 2 637,1 km

Mål: + 97,1 km

Kanon: Att jag hann springa idag också.

Kalkon: Grönsaksdolmar gratinerade med honung och smetana.

Inga kommentarer: