torsdag 19 september 2013

GIDEON

Dag 262
Nedräkningen till Berlin har börjat på allvar nu. Bara tio dagar kvar till själva loppet. I går hade jag som sagt en ny vilodag. Tog en rejäl tupplur på kvällen. För att orkar följa med Arsenals svåra bortamatch på Stade Vélodrome. Mindes då jag själv satt som åskådare där under Fotbolls VM 1998. Vaimo, ettan och jag hade lyckats komma över biljetter till matchen Holland-Syd-Korea. Vi kombinerade VM-upplevelsen med en veckas semester i staden Nice på Franska Rivieran. Mindes också det våldsamma trafiktempot på motorvägen mellan Nice och Marseilles. Jag vid ratten. Arto H vid min sida. Vaimo och ettan på takapenkki. Jag körde hela tiden med gaspedalen nedtryckt i asfalten. Ändå körde det bilar om oss på båda sidorna! Hujedamej vad vi var rädda. Inte minst vaimo på takapenkki.
Spelarna i Arsenal behövde knappast frukta de franska bilisterna. Kanonjärerna flög nog direkt från London. Lyckades dessutom få hem tre sköna poäng från den franska häxkitteln. Starkt. Jag gick och lade mig med ett brett leende på läpparna.
I morse. Off till jobbet i vanlig ordning. Den borttappade nyckelknippan hittade jag i musiksalen. Precis som jag gissade. Tog itu med dagens program. Dagens svåraste utmaning var nog religion i trean. Skulle handla om Gideon. Hade helt glömt bort vem killen var. Fick läsa in mig ordentligt. Aha. Det var killen som lade ut ull på gräset. Som ledde israeliternas frihetskamp. Som tackade nej till 32 000 soldater och i stället nöjde sig med 300. Som med sin lilla armé ändå lyckades besegra fienden. Hade viss hjälp från ovan.
Ugnstekt lax till skollunch. Nami! Emma M-L hade dessutom bakat supergoda kakor till lärarrummets kaffebord. Mmm! Hade lite dåligt samvete efter att jag stoppat i mig en, men tröstade mig med att jag skulle till Fitness på eftermiddagen. Tog tvåans buss hem. Gjorde en kort avstickare till Marstranden. Vaimo hemma. Strök gardiner. Eller något liknande. Jag käkade en filkopp och en knäckebrödsmacka. Pedade sen till gymmet. Drog på mig fivefingers, svarta halvlånga och blå ärmlösa. Upp på löpmattan. Tre kilometers uppvärmning. Sen ställde jag bandets lutning på åtta. Skruvade upp farten till 15 km/h. Trettio sekunders löpning. Trettio sekunders vila. Sexton gånger. Svetten sprutade. Men det kändes ändå ganska lätt. Varvade ner med ännu ett par kilometers löpning. Bytte till gula ärmlösa. Styrketräning. Helt enligt Szalkais order. Mest mage, men också lite åt benen och ryggen. Avslutade passet med att töja i spegelsalen. Och med att sitta en god stund i bastun.
Hem via närbutiken. Köpte tortillas och näkkileipä. Vaimo hade lämnat gardinstrykandet. Fixade nu käk i stället. Ropade just att jag måste komma och duka bordet. Annars blir jag utan. Det tror jag väl inte, men bäst att lyda ändå. Och. Lite måste man ju bidra till hushållsarbetet. Trots att jag har någonting stort på gång. Tänk, bara tio dagar kvar!

Saldo: 8,3 km

Totalt: 2 714,0 km

Mål: + 94,0 km

Kanon: Backintervallerna funkade bra på mattan.

Kalkon: I morse hade jag igen gått upp ett halvt kilo.

Inga kommentarer: