onsdag 4 september 2013

TI SPRING I LAAG

Dag 247
I går kväll. Inventering av fyrverkeriprodukter i gröna butiken. Räknade och packade tillsammans med Henrik S och Jan L. Tog drygt två och en halv timme. Medan Tommy B och Kenneth M fick utföra det slitsamma jobbet med att lasta alla lådorna. Halv nio var vi klara. Jag passade på att shoppa lite efteråt. Stuvade ner fil, knäckebröd, sportdryck och det nyaste numret av Runners World i min mommoslunga, en skit-ful tantväska. Kom hem lagom till Idol. Drack kaffe med vaimo. Kollade ännu på ett avsnitt av Maria Wern. Sen i säng.
Sovmorgon i morse. Steg upp först tjugo före sex. Käkade ett par filkoppar. Off till Bosund med vita, inte så rostiga, Golfen. Kanslijobbade lite. Höll en mattelektion. Räknesättens ordningsföljd. Sen rattade jag vidare mot Polaris. Hann nästan dit i tid. Carola H-P, Siv S, Gerd R, Maria S, Andreas H och Kari R var redan på plats. Siv höll i trådarna på förmiddagen. Bad oss fundera vilka uppgifter man har som skolledare. Jag svarade spontant. Att leda och inspirera. De övriga nickade gillande. Sen fokuserade vi på Larsmoskolornas tyngdpunktsområden. Differentiering av undervisningen, läsförståelse och IKT. Siv presenterade möjliga vägar för att utveckla "skolspråket". WTF, tänkte jag säga, men städade munnen. Ifrågasatte ändå benämningen skolspråk. Vi skall väl för tusan inte ha ett speciellt språk i skolan? Siv höll med mig om att ordvalet inte var optimalt. Klockan tolv var vi klara med dagens första pass. Lagom till lunchen dök Christoph Treier upp. Vi käkade alla tillsammans med honom. Jättegod sallad och biff. Lämnade franskpäärona. Trots att de såg gida ut. Tillbaks till skolbänken. Arbetshandledning för Larsmorektorerna. Efter handledningen snackade jag lite löpning med Andreas och Christoph. Andreas kollade via  en löpkalkylator att 3:45 i Berlin inte borde vålla några som helst problem för mig. Christoph trodde att jag skulle kunna komma under 3:30. Det tror jag däremot inte! Borde kanske boka in mig hos honom för lite mental coaching?
Fortsatte min dag med ett möte i Jarokansliet. Kring årets Julgala, ett samarbetesprojekt mellan Brahe, Jaro och Jeppis Hockey. Därifrån direkt till simhallen. Träffade fyra Baltic-anställda där. Niklas B och Olav A kände jag från förr. Krister B och Jonas K var nya, trevliga bekantskaper. Jag berättade lite om hur jag kom igång med min egen löpning för drygt sex år sedan. Och. Lite om min utmaning 2013. Sen bar det av. Vi skulle springa en knapp mil. I en fart som alla skulle känna sig bekväma i. Löpningen funkade riktigt bra. Alla hängde med i sex-minuter-per-kilometer-fart. Vi snackade en hel del om löpning. Jag  försökte inspirera och dela med mig av mina bästa tips. Strax över sju var vi tillbaka vid simhallen. Jag noterade att alla såg rätt pigga ut. Vi kunde kanske ha gasat på lite hårdare. Niklas tackade mig i alla fall. Frågade om jag kunde ställa upp igen om en månad. Det lovade jag. Så klart! Jag älskar ju "ti spring i laag".

Saldo: 8,7 km

Totalt: 2 553,5 km

Mål: + 83,5 km

Kanon: Ti spring i laag

Kalkon: Att jag skippade kvällens gubbjumppa. Förlåt Henry M!

Inga kommentarer: