måndag 1 juli 2013

JULFÖRBEREDELSER

Dag 182
Min syrra kom lyckligt med sin nya Fiat till Munsäl i går. Vackert så. Jag kollade ännu en Wallander-repris innan jag dök i säng strax efter midnatt. Orkade inte sitta uppe och vänta på finalen i Confederations Cup. Gubben börjar bli riktigt gammal!
Steg upp halv sju. TOTO-möte i Jarokansliet. Temperaturen stiger. I morgon bitti startar arbetet vid Centralplan. Jag ansvarar för två grupper, Teknikbygg och Staketrivning. Därimellan skall jag jobba som ordningsvakt. Så är det tänkt. Få se hur det blir! Efter morgonmötet var det länkdags. Funderade vilka skor jag skulle ta. Saucony Kinvara är utslitna. Känns stumma. Asics DS Trainer ger mig skavsår på höger häl. Adidas Adizero är i tunnaste laget för asfaltlöpning. Bestämde mig för DS Trainer. För att slippa skavsår tejpade jag skolhälen med isoleringstejp. Måste nog köpa ett par nya dojor snart. Sen iväg längs Larsmovägen. Benen kändes lite bättre efter vilan i går. Men framlåren var fortfarande stumma. Började väldigt försiktigt. Ökade vartefter. På de avslutande kilometrarna kom jag ner under 5 min/km. Men då fick jag ta i rejält. Fick ihop drygt elva kilometer. Loggade in dem på jogg.se. I dag startade en lekfull tävling på sajten. Första pris är en resa för två personer till Payitas på Fuerteventura. Jag har deltagit två gånger tidigare. Ingen jackpot ännu. Reglerna är enkla. Under juli och augusti skall du logga alla dina träningspass på sajten och ta dig runt hela ön, 1000 km. En kilometers löpning ger fyra poäng. En kilometer cykling ger en poäng och en kilometer simning ger trettio poäng. För att ta dig runt Fuerteventura skall du alltså löpa 250 km eller cykla 1000 km. Simma kan jag inte, men om jag skulle kunna det så skulle jag behöva ha våta fötter i 33 km. Mission impossible!
Efter att jag loggat mina kilometrar och startat tävlingen så ropade vaimo att maten stod på bordet. Potatis och grisyttrefilé stod det på menyn hos Marstrands Bed & Brekfast. Mumsfilibabba. Desserten gick inte heller av för hackor, Almondys Lovely Lemon Curd - tårta & coffee. Stånkade belåtet efteråt. Vaimo kontrade med att hon hade ett projekt åt mig. Jag låtsades först inte höra. Men sen håksade jag att hon ju hade gett mig ett förskott i matform. Okej, bara det inte kräver alltför mycket Timell av mig! Nejdå, du skall bara spika några spikar på balkongen. Helst vita. Till julbelysningen. Okej, men jag har inga spikar. Och om jag mot förmodan hittar några så är de garanterat inte vita, försökte jag. Nåja, då får vi måla dem. Vaimo gav sig inte. Jag gav mig. Lomade iväg till garaget. Brottade mig igenom allehanda bråte fram till min lilla spiklåda, modell rosa synålsskrin. Letade fram åtta små spikar. Den ena krokigare än den andra. Dock ingen vit. Hittade dessutom två hammare. Eftersom jag räknade med att slå mig på fingrarna flera gånger om, valde jag naturligtvis den mindre. Krånglade mig sen upp på köksstegen. Vaimo dirigerade. Lite mer till vänster. Allt gick förvånansvärt bra. Ända tills jag kom till den sista spikuslingen. Missade spikhuvudet. Träffade vänsterhandens pekfinger. Brände till ordentligt. Kvävde ett fult ord. Vaimo frågade om jag slagit mig. Nejdå! Slätade ut nama. Låtsades som det regnade. Summermission compleeted. Nu får julen komma när som helst.

Saldo: 11,5 km

Totalt: 1 894,3 km

Mål: 74,3 km

Kanon: Vaimos lunch at Marstrands B & B

Kalkon: Framlåren & skorna

Inga kommentarer: