lördag 20 juli 2013

JEPPISVINDEN

Dag 201
Ingen bullaskiva till kvällskaffi i går. Ersatte bortfallet med fyra knackkorvar. Goda, javisst. Men kanske inte som kaffetilltugg. Kollade film med vaimo. Last Passenger, the ride to hell och The Call med Halle Berry. Jag gillade båda. Vaimo bara den senare. Strax över elva kom trean hem från Dragsvik. Möttes av pussar och kramar. De flesta från flickvännen förstås. Jag tyngde ännu i mig ett ägg innan bingen kallade. 
I morse. Havregrynsgröt med stora buskblåbär. Inga mackor till kaffet. Bara fyra baconslimsor. Voi huh huh! Fortsatte till Prisma. Stoppade kött, mjölk och juice i vagnen. Och massor av djupfrysta grönsaker. Dom skall jag knapra på då mina insulinvärden är i botten. Skyndade mig hem. Rörde ihop en lasagnette. Vidare till Centralplan. Där träffade jag Kurt B, hans vaimo Sirkku och sångaren Kari L. Trion har skrivit en trallvänlig låt som heter Jeppisvinden. Låten skall framföras för första gången i samband med Jeppisdagarnas invigning. Jaros P10-juniorer skall sälja cd-skivan. Intäkterna går till deras turneringskassa. I ett av omklädningsrummen under läktaren hade jag förberett en presskonferens. Den gick riktigt bra. Reportrarna verkade gilla låten.
Efter presskonferensen tog jag på mig mina splitternya gula Kinvaror. Kutade ut mot Pedersöre kyrka. Passade på och gjorde en kort avstickare till RMG. Där pågick Minibolls VM. Jaros B-juniorer skötte serveringen. Jag kollade att allt var i sin ordning. Det var det. Fortsatte min löprunda. Skorna kändes alldeles super. Lätta och sköna på foten. Försökte hålla god fart längs Larsmovägen. Lyckades sisådär. Återvände till Centralplanen. Kutade ett extra varv runt planen. Då ringde vaimo. Berättade att vi skulle få lunchgäster. Ingen panik, sa jag. Jag gjorde ju en stor lasagnetteform i morse. Det räcker gott och väl till oss alla. Avslutade springandet. Konstaterade att jag snittat 5:04 min/km. Duschade och bilade hem. Då jag kom hem hade gästerna Miki och Jessica redan ätit. Tackade och sa att de gillat maten. Ja, ja, man kan ju int vara roko på allt praktiskt heller, tänkte jag för mig själv. Käkade sen själv lasagnetten. Konstaterade att den var i torraste laget. Nåja. En slät kopp kaffe till efterrätt. Av Kurt hade jag fått ett eget ex av Jeppisvinden. Spelade den för ungdomarna och vaimo. "Ej Vasa, ej Karleby, ej Åbo, ej Kauhava, jag vill stanna kvar i Jeppis. Det är min stad. Ej Vasa, ej Karleby, ej Åbo, ej Kauhava. Jeppis, ja där vill jag bo." Galade själv med i refrängen. Backup vocals featuring Ingo. Matgästerna gillade låten skarpt. Ettan däremot skämdes som en hund över mitt sångframträdande. By the way. Har jag berättat att vaimo har utfärdat sångförbud i lägenheten åt mig? Jasså inte! Det har hon nämligen. Förbudet är dessutom permanent. For lajf! Inkluderar recitation av allehanda dikter och sångtexter. Undrar just varför? Nåja. Resten av eftermiddagen gick åt till vila. Och till att få tyst på en liten ful filur med horn. Som sitter vid mitt vänstra öra och väsande viskar. "Visst finns det några kvarglömda chokladkex i kakburken? Med ditt namn på!" I skrivande stund har jag lyckats få tyst på honom/henne i snart trettio timmar. Men i kväll skall vaimo, jag, Håkan och Bobbi till svärmors på kaffi. Då blir det tufft vill jag lova! 

Saldo: 12,3 km

Totalt: 2 095,5 km

Mål: + 85,5 km

Kanon: Jeppisvinden

Kalkon: Sång- och recitationsförbudet.

Inga kommentarer: