fredag 12 juli 2013

JOHANNA & PETER = SANT

Dag 193
Sov överraskande gott i natt. Steg upp åtta. Soligt och vackert väder. Föreslog åt vaimo att vi skulle åka ut till Fäboda. Vaimo ville inte. Okej. Läste vidare i Coltings bok. Och slappade tills aamupuuron hade nått utloppet. Sen tog jag itu med dagens löpning. Pedade iväg till Centralplanen. På vägen dit kom jag ifatt mina föräldrar. De skulle äta ute. Jag avrådde dem från det lunchställe jag besökt i förrgår. M o P lyssnade och valde ett annat. 
Intervaller på dagens agenda, 6x800 meter. Värmde upp med tio varv kring planen. Sen lite dynamisk rörlighet. Kollade på paddan en instruktionsfilm. Funkade skitbra. Fortsatte med tre koordinationslopp, 3x80 meter i närapå maxfart. De sex intervallerna gick också bra. Strax under 3:20. Vilade en minut mellan varje. Sista intervallen gick snabbast, 3:08. Då jag var klar med mitt pass töjde jag på gräsmattan. Tre av bröderna Mäenpää dök upp. De skulle också intervallspringa, men betydligt hårdare. Fortsatte sen med cykeln till Nätihamnen. Hade med dagens ÖT åt Håkan och Bobbi. Blåste rejäl motvind. Tungt. Då jag äntligen kom fram, möttes jag av en tom stuga. Ingen fara. Stack in tidningen mellan några fönsterspröjs. Cyklade tillbaks. Nu gick det betydligt lättare.
Hemma igen. Slängde i mig en filkopp. Letade efter finkläder. Hittade en skrynklig vitskjorta, ett par mörka farmare, uddarock och dansas-skooa. He måno dåga! Min kollega Johanna J skulle gifta sig med sin Peter klockan fyra. Och jag hade tänkt kolla in vigseln. Kom till kyrkan tjugo före fyra. Konstigt. Var är alla bröllopsgästerna. Väntade lite på utsidan. Har jag missat tidpunkten? Är jag vid rätt kyrka? Okej. Bäst att ta reda på. Klev in i kyrkan. Tomt! Hörde röster från sakristian. Gick dit. Vågade inte gå in. Knackade på. Ingen reaktion. Knackade på igen. En kille kom ut. Såg frågande på mig. Ähumm, skall det inte vara ett bröllop .... förlåt vigsel här klockan fyra? stammade jag fram. Nej, vi hade just en och i morgon klockan fyra en annan...ett finskt brudpar. WTF, tänkte jag. Jag måste ha tagit fel kyrka. Kan det vara så att vigseln sker i Pedersöre kyrka? Jo, det kan det mycket väl vara, svarade killen från sakristian. Hoppas du hinner dit! Kollade klockan. Femton-fyrtioåtta. Borde gå, svarade jag medan jag rusade ut till min Trek. Pedade som ett jehu genom stan. Anlände till Fattiggubben vid Pedersöre kyrka sju minuter i fyra. Rättade till nama och stegade in i kyrkan. Sjönk ner i första lediga bänk, strax bakom mina kollegor. De tittade förvånat på mig. Rektorn brukar ju i regel vara först på plats, såg jag att de tänkte. Pustade ut. Inväntade tonerna av Mendelssohns brudmarsch. Klämde sen i som Mr Bean i psalmen. Tror att Stina S, som satt framför mig, skämdes lite över sin gamla lärare. Men, hon sa inget. Vigseln gick helt enligt planerna. Brudparet fick varandra. Strålade av lycka. Översköljdes med tygblommor i stället för ris! Modernt påfund. Gråsparvarna lär ha protesterat. Jag cyklade hem med kantorn Henrik Ö. Vi var rörande överens om att texten i femte versen av psalm 539 "En vänlig grönska rika dräkt" hade suttit som en smäck.
Väl må förblekna sommarns glans, och vissna allt förgänligt: min vän är min och jag är hans, vårt band är oförgängligt. I paradis, han god och vis, mig sist skall omplantera, där intet vissnar mera.
Tänk om man själv kunnat skriva så vackert!

Saldo: 11,5 km

Totalt: 2 002,8 km

Mål: + 72,8 km

Kanon: Passerade 2000 km.

Kalkon: Satsade på fel kyrka.

Inga kommentarer: