lördag 27 juli 2013

STORPUBLIK OCH JAROSEGER

Dag 208
I går kväll. Kände mig rejält trött efter Jakob halvan. Mina framlår hade tagit ordentligt stryk. Kollade en film med Morgan Freeman, "Olympus has fallen". Handlade om några nordkoreanska terrorister som ockuperade Vita huset. Tog presidenten som gisslan. Helt najs movie. Gick och lade mig efter filmen.
Österbottniskt fotbollsderby i dag. Jaro-VPS. Vaknade halv nio. Framlåren ömmade fortfarande. Men annars kände jag mig någorlunda pigg. Off till Prisma med vaimo. Storhandlade. Klockan tolv begav jag mig av till Centralplan. Kärrade en massa dricka till ölstugan. Jobbigt och varmt. Svettades som en gris. Redan före två var de första åskådarna på plats. Frågade vilken tid portarna öppnades. Då vi är klara, förklarade jag tålmodigt. Halv tre var vi redo att släppa in den förväntade storpubliken. Folk strömmade in genom de nio portarna. En massa törstiga sökte sig till ölstugan. Försäljarna fick slita hårt. Sålde dricka i massor. Jag kärrade fram mera. Jobbade för två. Minst. Matchen inleddes med en tyst minut. Jaros mångårige kassör Leo A somnade in natten till fredag. Frid över Leksas minne! Noterade en otroligt fin stämning runt planen. Av själva matchen såg jag i princip ingenting. Men. Efter fyra minuters spel fick publiken anledning att jubla rejält. Ett-noll till Jaro. Med tjugo minuter kvar att spela fick publiken jubla på nytt. Två-noll till de röd-vita. Matchen kändes avgjord. Men. Tio minuter senare reducerade VPS. Den avslutande kvarten blev en pärs. Fjärde domaren signalerade åtta minuter extra speltid. Trots att jag bara såg en bråkdel av planen vågade jag ändå knappt titta ditåt. Samlade i stället ihop tomburkar. Efter nittioåtta minuters kamp fick de fyratusen-femhundra-tjugofem i publiken  jubla en tredje gång. Det jublet ville aldrig ta slut. Jaro hade besegrat VPS med två-ett.
För mig återstod det att städa upp kring ölstugan. Bar en massa tomburkar till vår container. Sjönk till slut ner i läktarkorridoren. Voi huh-huh! Kände mig alldeles matt. Trött. Slutkörd. Nästan lika trött som efter Jakob halvan i går. Käkade en Panini och två plättar. Pedade hem med lite överbliven mjölk och några Paninis i ryggväskan. I kväll är det högläge som gäller för mina stackars ben. Ingen människa i världen kommer att kunna locka bort mig från TV-soffan. Inte ens vaimo. Ja se on varma se.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 145,1 km

Mål: + 65,1 km

Kanon: Derbysegern

Kalkon: Mina framlår

Inga kommentarer: