måndag 15 juli 2013

I BLÅBÄRSSKOGEN!

Dag 196
Ändrade planer i dag. Inget flaskpantande. Inget barfotasko-letande. Började i stället dagen med att hjälpa Håkan & Bobbi att komma iväg på sin resa till Rovaniemi. Vi tankade hyrbilen och fyllde en reservdunk. Varmuuden vuoksi. Håkan ville köra riksåttan. Jag visade åt vilket håll den låg. 
Fortsatte hem. Snabbpackade. Träningsväska, två atrillikorvar, en vatudunk och en halv påse Mozartkugeln. Off till mammas och pappas villa i Vexala. Där ettan och hans kumpaner vistats i fyra dagar. Ville kolla att de städat efter sig. Befararade det värsta. Svängde in på den sista vägstumpen. Såg att någon vinkade åt mig från en grannvillorna. Stannade Golfen. Klev ur. Träffade min kusin Gerd N från Halmstad. Satt och pratade en stund med henne. Mest om våra ettor. Efteråt fortsatte vi till vår villa. Inspekterade. Lite sand i bastun, en upphittad bilnyckel och en kvarglömd Karhu. Vi enades om att godkänna städningen. Inte en tia och inte en nia, men en stark åtta. 
Sen skulle Gerd hämta sin mamma från Vexala. Vi skildes åt. Men beslöt att ses över en bit mat i morgon. Jag fortsatte med ta livet av tusen krankar i villan. Använde Raid för att inte smutsa väggarna med myggblod. Sen sopade jag ur bastun. Kämpade en god stund med att få eld i ugnen. Lyckades, då jag nästan hade gett upp. Drog på mig mina DS Trainers och begav mig ut längs Härihällvägen. Kyligt och småregnigt. Men benen kändes överraskande bra efter gårdagens långpass. Kutade förbi ett häst-och-kärra-ekipage. Inte var dag man gör det! Morsade glatt på kusken. Sprang en dryg halv mil och sedan samma väg tillbaks. Struntade i att töja. I stället krängde jag av mig de våta kläderna och dök in i bastuvärmen. Aaaagh! Efter bastandet skulle jag käka min matsäck (de två korvarna som jag värmt på bastu-ugnen). Hittade en kvarglömd ljummen pilsner, men ingen senap! Voi raatis, raati! Grillkorv utan senap finns inte i min värld. Kutade därför iväg till moster Gretel. Fick en rejäl senapsklick. Samtidigt fick jag träffa nästan hela Halmstadsgänget, Calle, Miki och hans flickvän Jessica. Tillbaks till bastun. Käkade korvarna och mådde som en prins. Avrundade med sju-åtta-nio Mozartkugeln från i julas. Mmmm!
Packade sen ihop mina grejor och förberedde hemfärden. Innan jag klev in i Golfen överraskade jag mig själv. Plockade en och en halv deciliter (1,5 dl) blåbär. Det blir gott till morgongröten, peppade jag mig själv, medan jag kämpade för att få engångsmuggen fylld. Brukar i normala fall plocka mina bär direkt ur Prismas frysdiskar. Brukar säga att jag bara plockar bär i apelsinstorlek. Nu vet jag inte riktigt vad som flög i mig. Hoppas i alla fall att det inte är något allvarligt! På hemvägen gjorde två strandhugg. Det första gjorde jag på en plats jag besökte som barn, Korsörsudden. Kände inte riktigt igen mig. Nästa gjorde jag vid Glasbruket Resort. Armadis grant täär!
Väl hemma överraskade vaimo mig med en jättegod succhinilasagne. Det fick bli dagens kanon. Trots att jag idag hade många bra alternativ.

Saldo: 10,4 km

Totalt: 2 044,6 km

Mål: + 84,6 km

Kanon: Vaimos succhinilasagne

Kalkon: Tråkigt juliväder.

Inga kommentarer: