onsdag 10 juli 2013

HÅKAN & BOBBI

Dag 191
I dag har vaimo och jag haft fint främmande från Amirika. Vi träffade Jan-Håkan "Håkan" H och hans Bobbi på torget i morse. Vaimos mor och far var också där. Håkan flyttade som nioåring med sina föräldrar till Californien. Men trots att han bott långt över femtio år overthere talar han fortfarande en flytande pedesidialekt. Imponerande! Nu skall han och Bobbi tillbringa resten av juli vid hans föräldrars villa i Nätihamnen. 
Först en del praktiska ärenden. Vi besökte bank, polis, Foto Elite och JNT:s butik. Bobbi köpte en ny kamera och Håkan en cellphone. Lunch på ett lokalt hotell. Ingen höjdare! Kaffe på Marstrandsvägen. Många glada skratt. Underbara gäster! En riktigt trevlig dag, tyckte både vaimo och jag.
På kvällen deltog jag i Esse Run, 9 km. Vaimo joinade som hejarklack. Soligt, men lite blåsigt. Bra stämning på tävlingsplatsen. Många ville springa. Tror faktiskt att tjejerna var i majoritet. Jag hoppades kunna förbättra min tid från i fjol, 38:37. Det betydde att jag måste snitta under 4:17 min/km. Svårt, men inte omöjligt!  Första kilometern på 4:07. Andra på 4:08. Onödigt tuff öppning! Sen fick jag vinden i nama. Farten sjönk rejält under tredje, fjärde och femte kilometern. Sjätte på 4:15, sjunde på 4:21 och åttonde på 4:19. Nu var jag tvungen att gasa på rejält! Det lyckades. Sista kilometern spurtade jag på 4:05. Sluttiden blev 37:40. Snittade 4:14. Jess! Nytt personbästa med nästan en hel minut! Fick en guldmedalj runt halsen. Placerade mig inte så högt i resultatlistan, trettionionde plats. Men jag var nöjd ändå. Vaimo och jag bilade hem.
Jag fortsatte sen direkt ut till Nätihamnen. Lånade min mobil åt Håkan. Han ringde hem till sin mamma Renee i Californien. Kul att höra hur de talade pedesidialekt med varandra!
I morgon skall vi åka med amerikanarna till Krombi. Där skall vi leta släktrötter. En lunch vid Hästö-Skata finns också på agendan. Hoppas den lunchen är bättre än dagens dito.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 1 979,8 km

Mål: + 69,8 km

Kanon: Håkan och Bobbi

Kalkon: Lunchen på det lokala hotellet.

Inga kommentarer: