söndag 21 juli 2013

ÄNTLIGEN PÅ VÄG NER!

Dag 202
I går kväll. Kaffebjudning hos svärmors. Vågade inte tacka nej till allt doppasi. Men doppade smart.  Saldot blev tre kex och en hyfsat stor tårtbit. Dissade blåbärspajen, bullagrisarna, rulltårtan och glasyrkakan. Blåbärspajen var svårast att avstå från. 
Då vi kom hem var lägenheten fullsmockad med glada ungdomar. En satt med vaimos IKEA-fruktkorg på huvudet. Vaimo och jag gjorde oss så osynliga som möjligt. Ändå kunde vi inte undgå att höra ungdomarnas kortspelstjut. Det lät som "peck - pukuu - kakaa". Vaimo och jag fattade nada. Efter en dryg timmes auditiv tortyr fortsatte ungdomarna ut på stan. Suck av lättnad. Tills vaimo frågade. Tvättar du något? Nope. Men tvättmaskinen är ju igång? Vi gick båda för att se efter. Mycket riktigt. Någon av de unga hade satt igång maskinen. Vi såg en badrumsmatta virvla förbi. WTF, utropade vaimo! De har säkert spillt något på mattan....eller....hemska tanke.....någon har spytt ner den! Jag ryckte på axlarna. Värre kunde det ha varit. Jag gladde mig i stället åt drivorna av pantburkar som översvämmade diskbänken. Plockade snabbt ihop fyra plastkassar. Sen gick vi båda till sängs. Väl medvetna om att nattsömnen kunde komma att bli kortvarig. 
Vilket den blev. Bara några timmar senare. Vid halvfyrasnåret tassade fem festprissar in. Efter det var det svårt att sova. Både vaimo och jag gav upp. Vi käkade morgonmål samtidigt som ungdomarna äntligen gick och lade sig. Efter morgonmålet kunde jag inte låta bli att kolla matchvikten. Jess! På väg neråt. Glad i hågen gick jag ner till garaget med pantburkarna. Och för att putsa upp bil två. En oerhört smutsig WW Vento. Rullat imponerande 300 546 km. Tror faktiskt att den inte dammsugits / skurats invändigt på över ett år. Kämpade med smutsen i drygt två timmar. Ren blev den inte. Men lite mindre grisig. Sen var det dags för den andra frukostdukningen hos Marstrands Bed & Brekfast. Ungdomarna verkade gilla servicen.
Själv fortsatte jag till Prisma för att panta burkar. Och för att köpa dricka till föräldragruppens sommarmöte och en juniotränarträff i början av nästa vecka. Pantandet gav mig drygt elva juuro. Sen handlade jag dricka tillsammans med Stefan S. Den senare betalade. Tackade honom så mycket.
Från Prisma rattade jag vidare till Centralplanen. Ville testa formen ordentligt inför Jakob halvan på fredag. Värmde upp med tre kilometers lätt jogg. Sen var tanken att jag skulle kuta 5 kilometer i den fart jag planerat springa på fredag. Löpningen kändes jättebra. Jag hade inga som helst svårigheter med att hålla tempot, 4:30 min/km. Sprang de fem kilometrarna på 22:07, alltså 23 sekunder snabbare än planerat. Jiihaa! Joggade ner. Töjde. Smålog för mig själv i duschen. Jag blir farlig på fredag!
Då jag kom hem fick jag dagens andra glada överraskning. Badrumsvågen visade nu prick sjuttio kg. Helt otroligt! Två dagars bröd- och bullastopp har tagit bort drygt två kilo fläsk. Aldrig kunde jag väl tro att Sune E:s råd skulle ge resultat så snabbt. Jag hade ju dessutom ätit en tårtbit och tre kex i går kväll. Nu känner jag äntligen att jag är på rätt väg. Övervägde att fira framgången med en tårtbit. Men lät bli.
I kväll klockan 20:15 landar tvåan på Vasa flygfält. Vaimo, jag och Mattis skall möta honom där. Skall bli jättekul att få se honom igen. Och att ettan, tvåan och trean skall sova hemma i natt. Hur najs som helst!

Saldo: 10,0 km

Totalt: 2 105,5 km

Mål: + 85,5 km

Kanon: Svårt att välja kanonämne idag. Får bli styrkebeskedet från Centralplanen.

Kalkon: Ingen vidare nattsömn, men det gör ju inget då man har sommarlov.

Inga kommentarer: