lördag 13 juli 2013

SJU-ETT

Dag 194
Det blev sent i går kväll. Kollade två filmer på SweFilm, "A Hijacking" och "Mördaren ljuger inte ensam". Somnade mitt i den andra. Vaknade först klockan tio i morse. Shitt! Alldeles för sent. Men. Underbart lugnt och fridfullt på Marstrand Bed & Brekfast. Ettan vid fammos och faffas villa. Tvåan i Stockholm. Trean i Dragsvik. Både vaimo och jag uppskattar verkligen att vara barnlösa ett tag! Off till Prisma. Lördagshandlade åt två pinnar. Vaimo betalade.
Sen fick jag bråttom. Jaromatch på agendan i dag. Kick off redan klockan fyra. Innan dess borde jag hinna springa lite. Bestämde mig för att göra det på Centralplan. Kutade tjugotvå varv i 5:00 min/km-tempo. Kändes riktigt bra. Duschade och bytte om i en rasande fart. Sen kärrade jag ut en massa dricka till ölstugan. Förde ut biljettkassorna. Tog på mig min ordningsvaktsväst. Redo att möta publikanstormningen. Sålde ett par öl till de tillresta Lahtisanhängarna. Sen kom vaimo och Jeanette H-M och tog över ruljangsen. Innan matchen startade hann jag ännu hälsa på Håkan och Bobbi. Matchen blev en minnesrik tillställning. Lahissupportrarna, som hade belägrat ölområdet, var till en början väldigt sturska. Överöste Jeppispubliken med fula tillmälen.  Men i takt med att matchen startade och hemmalaget började göra mål, tystnade klacken avsevärt. Redan i halvtid var ställningen 3-0 till de röda krigarna. Slakten fortsatte i den andra. Då domaren blåste av matchen och då krutröken lagt sig över Centralplan, visade resultattavlan sju mål för hemmalaget mot ett ynka för gästerna. Minns inte när Jaro senast gjort sju mål i Veikkausliiga, men kul var det. Lahtissupportrarna hade för länge sedan tystnat. En av dem kom fram till mig och bad om en prilla. Jag gav honom hela burken.

Saldo: 8,8 km

Totalt: 2 011,6 km

Mål: + 71,6 km

Kanon: FF Jaro- FC Lahti, 7-1

Kalkon: Mathias K:s röda kort i slutet av matchen.

Inga kommentarer: