tisdag 19 november 2013

SKUGGADES


Dag 323
I går kväll. Kom hem från Tampere. Tröjtto som bara den. Hade ju varit uppe sedan halv tre. Kände att det pickade i kurkkun. Voi raatis, raati! En förkylning på gång. Shitt! Frågade efter Burana av vaimo. Nope! Hittade i stället en burk som jag köpt från drugstoren i Amirika. Slängde i mig två piller. Men. Litade inte riktigt på dem. Tog därför röda, rostiga till gröna kauppans apotek. Såja. Kände mig redo för den annalkande kampen mot snoro-gubbarna. Tänkte kolla på halv-åtta-hos-mej innan jag somnade. Det lyckades. Halvis. Slöt ögonen i reklampausen....... 
Och vaknade fem i morse. Mindes inte hur jag tagit mig från halv-åtta-soffan till tupla-sängen. Men det kvittade. Traditionell tisdagsinvägning. Sjuttiotvå-komma-två. Tja. Inte mycket att säga om det. Käkade gröt. Och tog röda, rostiga till busstationen. Christian E bakom gula ratten. Frågade honom lite om flygförbindelserna till Amsterdam. (Jag har funderat lite på att anmäla mig till TCS Amsterdam Marathon nästa höst.) Christian brukar resa mycket till just Holland. För att följa med olika Traktor-pulling-tävlingar. Fattar inte att någon går igång på sådant. Men uppenbarligen så finns det sådana. Hur som haver. Christian tipsade mig om billiga resvägar och bra hotell i tul-i-pan-landet. Thanx! 
Tyst och mörkt i rektorsexpeditionen. Tände och tog itu med pappershögarna från igår. Förberedde ett par lektioner. Klockan åtta dök Chridden P, min skugga upp. Han skall, som en del i sin rektorsutbildning, följa med mig under två arbetsdagar. Jag berättade lite om vad som väntade honom. Jag höll några lektioner i skolan. Sen fortsatte vi till en arbetshandledning med Christoph T. Skuggan bakom ratten. Efter lunchen. Innan vi kommit igång med arbetshandledningen bad jag att få visa min ännu halvfärdiga trailer, The Challenge. Trailern handlar om min utmaning. Tycker själv att den är skithäftig. Rektorskollegorna, Christoph och skuggan verkade gilla. Eller så var de bara artiga. Liftade hem med skuggan. Ringde Henry M. Föreslog att vi skulle springa inomhus idag. Skyllde på ett misstänkt förkylningsangrepp. Och på att det regnade. Henry var genast med på noterna.
Tog en halv-timmes tupplur då jag kom hem. Sen fortsatte jag, smått yrvaken,  till Fitness. Checkade in med mitt tjugo-gångers-kort. En printer spottade ut ett kvitto med texten "Nr 4 Spinning". WTF! Jag skall ju springa och inte cykla! Milla J, som varit upptagen med ett par andra kunder, kom rusande till undsättning.
- Nämen ska du spinning Ingo, välkommen!"
- Nej, för tusan. Päronskallen tryckte nog fel. Som vanligt.
- Jag hade nog det på känn, skrattade Milla.
Till saken hör att jag ALLTID brukar låta någon av de anställda sköta min incheckning. Det kommer jag att göra i fortsättningen också.
Henry dök som avtalat upp halv fem. Vägrade springa på mattan. Styrketränade i stället. Det borde jag nog också hinna med, tänkte jag. Men just nu är jakten på kilometerar prio uno. Så det får jag ta itu med efteråt. I stället kutade jag nästan tretton kilometer. Kändes hur lätt som helst. Efteråt bastade vi. Henry bjöd på en peflett* och jag på en flaska Gatorade.
Då jag kom hem hade vaimo fixat en kalopsgryta. Käkade en rejäl annos. Och sköljde ner ett par Burana. Fruktar nämligen en storoffensiv från snoro-gubbs-armén i natt.
I kväll blir det spännande värre i fotbollssoffan. Sverige-Portugal kvalspelar för en VM-plats. Jag hejar så klart på vårt broderfolk. Men innan matchen startar skall jag försöka klämma in en liten date med JB. Tänker inte upprepa "blundern" från igår.

* Peflett = En papersbeta man måste ha under stjärthalvorna i bastun. (Källa: Henry M)

Saldo: 12,9 km

Totalt: 3 144,5 km

Mål: - 85,5 km

Kanon: Har sprungit fjorton dagar i sträck.

Kalkon: Förkylning på gång

1 kommentar:

Anonym sa...

TILL ATTACK MOT SNOROGUBBARNA
Gå till röda butiken. Handla 2 konservburkar "tonfisk och chili" av butikens eget märke.
Väl hemma: Koka 2 portioner ris.(En till den hulda och en till dej). När 3 min av koktiden är kvar vrider du upp värmen och tömmer burken (burkarna)i kastrullen (ev kan du hälla bort hälften burkens olja före) . Låt värma 3-4min. Blanda om och avnjut risotton i skenet av ett ljus. Känn hur öronen, näsan och halsen öppnas. Snorogubbarna tappar forfästet helt. Kuren fungerar bäst vid annalkande förkylning då snorogubbarna ej hunnit klamra sig fast.
(Gröna butikens burk fungerar inte, då den innehåller söt chili)