fredag 22 november 2013

PÅ BÄTTRINGSVÄGEN

Dag 326
I går kväll. Kokade kvällskaffi. Vaimo bredde ett par mackor. Kollade in Halv-åtta-hos-mej och slutet av söndagens Johan Falk-avsnitt på Swe-filmer. Blodigt värre. Innan jag gick och lade mig smörjde jag bringan med Vick. Drack också en mugg av vaimos ingefära-hop-kok.
I morse. Kikade ut. Möttes av ett vitt snötäcke. Shitt! Shitt! Inte alls kul! Men. Inget att göra åt. Jag behöver ju i alla fall inte bege mig ut i snösvängen. Och. Till min stora glädje. Kurkkun tycktes vara på bättringsvägen och snorogubbarna verkade ha inlett en reträtt. 
Vandrade till busstation. Plumsade i snön. Fick våta strumpor. Shitt! Markus W bakom ratten. Hälsade honom välkommen tillbaks till gula bussarna. Snackade sen löpning med honom hela vägen. Fredagsfeeling på jobbet. Ungarna gillade snön. Anna B:s dansklubb uppträdde. Hela salen skakade rumpa. Tog tvåans buss hem. Sov hela vägen. Med munnen på vid gavel, märkte jag efteråt. Tur att vi bara var tre i bussen! Hämtade träningsväskan. Och röda, rostiga. Fortsatte till Norlic i ett Jaroärende. Sen till Folksam med en skadeanmälan. Fick ett meddelande av Henry M. Halv åtta i moro biti? Jag tackade ja, förstås. Fortsatte så till Fitness för dagens springpass. Träffade Kristian B i omklädningsrummet. Han skulle också kuta. Najs, då kan vi spring i kapp, föreslog jag. Vi klev upp på var sin matta. Och körde igång. Jag sneglade avundsjukt på hans puls som hela tiden pendlade kring 130. Trots att han sprang i 4:36-tempo. Medan min matta rullade betydligt långsammare, 6:00 min/km. Min puls ungefär lika hög som Kristians! En till kille joinade oss. På min högra sida. Sprang ännu hårdare, 3:45 min/km. Jag började känna mig som en pensionär omgiven av två tävlingshästar. Skruvade därför upp farten på min matta också. Avslutade mitt pass i samma fart som Kristian. Det kändes helt okej. Fick ihop tretton-och-en-halv. Najs!
Töjde lite och bastade efteråt. Träffade killen som sprungit så galet fort. Frågade vad han hette. Wargh, sa han. Åååll-rajt, jag är gift med en Björn, kontrade jag. Juuso A dök också upp. Bjöd oss på fredagsgodis. Tror att det hette Poronpaska. Smakade salmiak. Jag berättade för Juuso om intervjun med Malin H. Juuso visste att Malin är en jätteduktig idrottstjej. Som nog kutat Jakob halvan under en och trettio! Shitt pommfritt! Det borde jag ju ha vetat i går. Då jag satt och skrävlade över mina halvtaskiga tider!
Fortsatte hem till Marstranden. Vaimo stod vid spisen. Värmde kalopsen från i förrgår. Jag käkade en rejäl annos. Ringde sen trean. Frågade om han var på väg hem. Jodå. Lovade hämta honom från Drakabussen vid midnatt. Sen kollade jag upp Malins tider från Jakob halvan. Mycket riktigt. Ifjol vann hon damklassen på 1:29:11. Spöade mig med nästan sju minuter!
Saldo: 13,5 km

Totalt: 3 183,0 km

Mål: - 77,0 km

Kanon: På bättringsvägen

Kalkon: Snö-slasket

Inga kommentarer: