fredag 29 november 2013

JULFESTADE

Dag 333
Ensam hemma i går kväll. Vaimo nattjobbade. Kollade dumburken. Skralt utbud. Gick och lade mig klockan tio. Somnade heti.
Steg upp i normal ordning. Käkade ett par smörgare och drack en kopp ingefära-hop-kok. Funderade på att ta röda, rostiga till jobbet. Men ångrade mig. Och tog gula. Gillade att inte behöva kliva av halvvägs. På plats i rektorsexpeditionen halv sju. Tog fram adventsljusstaken från HH. Förvånades över att alla ljusen brann. Trots att staken bara kostat ett par juuro. Gjorde ett förslag till skolans julfestprogram. Betalade räkningar. Förberedde mina lektioner. Plockade fram en ljudanläggning till en bröllopsfest på lördag. Kollade matsedeln. Risgrynsgröt. Jess! Gillar gröt i alla former. Risgrynsgröt hör definitivt till topp tre. Skulle ligga etta. Om jag inte skulle få sjuk mage efteråt. Klockan nio sjöng vi Hosianna i festsalen. Jag tackade Jens L för hans fantastiska arrangemang kring Robotveckan. Pias A:s risgrynsgröt var precis lika god som befarat. Klämde i mig två rejäla portioner. Tänkte ta en tredje. Men då var lunchrasten slut.
Efter skolan blev det skitbråttom. Tog gula hem. Sen direkt till Fitness. Träffade Kristian B, Jonas H och Philip utan h. Najs! Kutade en dryg tolva. Skyndade hem. Käkade några knackkorvar. Fortsatte till Runebergssalen. Lyste upp vägen för gästerna med facklor. Sen lyssnade jag lite då Geir Rönning soundcheckade. Ensam i publiken. Gillade blueslåtarna. Drog sen på mig ordningsvaktjackan. Och gjorde mig redo att visa de drygt sjuhundra gästerna var de skulle parkera. Ingen lätt uppgift. Ååållmåust Mission Impossible. Gästerna körde hur som helst. Precis hur som helst. Visade jag höger så svängde de vänster. Visade jag stanna, så gasade de på. Eller så stannade de och proppade upp för bakomvarande. Jokki K och jag viftade som galningar. Efter sju sorger och åtta bedrövelser var de kommunalanställdas bilar på plats. Jag drog en djup suck av lättnad. Och sökte mig in till julfestvärmen. Hoppades att resten av kvällen skulle bli betydligt lugnare. 
Fick ett meddelande av Henry M. Som ville ha mig med på morgonlänk. I morgon bitti klockan sju. Jag har ännu inte svarat på hans förfrågan. Måste röjk och fundeer na liiti.

Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 270,0 km

Mål: - 60,0 km

Kanon: Att jag hann springa en dryg tolva i dag också.

Kalkon: Parkeringsvaktjobbet

Inga kommentarer: