torsdag 28 november 2013

BOTTENNAPPET

Dag 332
I går kväll. Efter mötet i Runebergssalen. Jättetrött. Lade mig i treans säng. Sov i två timmar. Steg upp. Gjorde en variant på vaimos ingefära-hopkok. Käkade ett par mackor. Och kollade på halv-åtta-hos-mej i tv-soffan. Sen var jag redo för bingen igen. Men. Då protesterade den hulda. "Jag kommer ju knappast att se röken av dig före söndagen. Såååå. Nu skärper du dig och kollar på "Bonde söker fru"tillsammans med mig. Och så sätter du på kaffet! Ja piste." Lydde. Förstås. Kokade kaffet. Återvände till TV-soffan. Hittade vaimo där. Tillsammans med John B.
I morse. Väcktes av Nokian. Kände mig fortfarande jättetrött. Bävade för morgonlänken. Funderade på olika alternativ. Springa senare på dagen? Skippa springandet? Njaaaeee. Beslöt mig ändå för att springa. Även om benen kändes som överkokt spagetti. Antagligen var vilodagen i tisdags inte tillräcklig. Drack en ingefära-hop-koks-kopp och käkade ett par smörgare. På med träningskläderna. Velade länge om jag skulle springa dubbat eller odubbat. Beslöt mig för dubbat. Och så lade jag Nike Free-skorna i väskan. Ti-li-fall. Off med gula. Kollade isläget på cykelbanorna genom fönstret. Ungefär fifty-fifty. Kanske mest isfritt? Bytte i bussen till odubbat. Bytte tillbaks igen. Klev av i Holm. Och startade en mödosam färd norrut. Lunkade på i sakta mak. Ändå jobbigt. Stannade ofta. Det tog mig nästan en och en halv timme att komma till skolan! Kollade snittfarten efteråt. Sju-noll-sju! Sju minuter och sju sekunder per kilometer. Ungefär den fart Pamela A höll i NYCM! Min i särklass sämsta morgonlänk någonsin. Ett riktigt bottennapp. Kändes nästan som en fars.
Duschade och loggade mina kilomterar på jogg.se. Noterade att jag under november kutat 347,3 km. Det är mer än jag någonsin gjort tidigare. Och det återstår ju dessutom två dagar av november. Den noteringen tröstade.
Efter jobbet väntade talkoarbete inför Julgalan på fredag och lördag. Tog röda, rostiga med nya framlyktan till Keskuskenttä. Fyllde den med tavara från Jarokiosken. Sen hem en sväng. Vaimo i färd med att hänga upp julgardiner och julbelysning. Jag gav henne ett handtag. Käkade havreflakes och riiisipuuroa. Vansinnigt gott! Sen var jag tvungen att hasta vidare till Runebergssalen. Talkojobbarna hade under dagen gjort ett gott jobb. Men ännu återstod en del att fixa. Bar lådor, bord stolar, klädhängare och dansgolv. Klockan sju var det mesta klart. Rattade hem. Rätt nöjd med min torsdag. Även om morgonlänken hade varit en pina.
I morgon fredag funderar jag på att ta röda, rostiga till jobbet. Dels. Så får jag då sova en timme längre. Dels så kanske jag då hinner med ett kort Fitnessbesök efter jobbet. Fattar inte riktigt hur jag skall hinna med bloggen i morgon. Men det kanske lyckas. Naa-leiss.

Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 257,5 km

Mål: - 62,5 km

Kanon: Rekordmånad på gång.

Kalkon: Morgonlänken

Inga kommentarer: