fredag 8 november 2013

PASSERADE 3000

Dag 312
Jättelångt styrelsemöte med FF Jaro Junior i går kväll. Började halv sju och slutade kvart före tio. A-juniorer och årsavgifter på agendan. Återvände till Marstranden. Mentalt sliten.
Vaknade strax före fem. Chiagröt, kaffe och ett par mackor. Med gula till jobbet. Ari S bakom ratten. Pratade och skrattade som vanligt. Jag berättade om min resa, förstås.
Fredagsfeeling på jobbet. Marko S från Larsmo församling höll morgonsamling. Oktaven med Hans V uppträdde med ett par trevliga sånger. Jag påminde eleverna om att bära reflexvästar till och från skolan. Eller åtminstone reflexbrickor. Höll tre lektioner, mu, fi och en. Sjöng mycket. Broilerpasta till skollunch. Efter skollunchen. Det knackade på dörren till rektorsexpeditionen. In klev en skäggig figur. Som jag först inte tunnistanut. Men sen håxade jag. Det var ju Janne N. En god vän från Larsmo. Han hade en ryggväska med sig. Som han öppnade och slängde fram tre rullar kinetisk tejp. Liknande den jag använde i NY. Men ett annat märke. Janne bad mig välja en rulle. Va? Skall du ge mig en tejprulle? Den jag köpte kostade ju tjugo juuro. Det kan du väl ändå inte mena? Jodå, den skall du ha för framtiden. Sa Janne och räckte över ännu en liten rulle frosttejp. En tejp man kan sätta i ansiktet för att undvika köldskador. Jag valde en röd rulle. Tackade Janne så mycket. Vilka fina vänner du har, sa vaimo senare då jag kom hem och visade henne rullarna. Jag kunde bara instämma. Vilken fin gest av Janne! Och. Jag har ju julafton varje dag numera! Efter den egentliga skoldagens slut förberedde jag ännu ett elevvårdsmöte.
Hem sen i gula. Farsan mötte mig vid busstationen. Jag hade lovat hjälpa honom tvätta sin nya bil. Som var rejält smutsig. Vi körde iväg till automat-tvätten nära mäcken. Visade farsan hur man gör. Han verkade nöjd med tvättresultatet.
Sen var det dags för dagens löppass. Off till Fitness. Upp på löpmattan. Men klev ner igen. Eftersom jag fått syn på Philiph. Och ville snacka lite löpning med honom. Fortsatte sen tillbaks till mattan. Kutade tolv och en halv kilometer. Alltså samma sträcka som igår. Och ungefär på samma tid. Benen kändes oförskämt bra. Kunde ha sprungit både längre och hårdare. Men höll igen. Innan jag gick i bastun träffade jag Pontus B. Han visade mig några bra övningar för bålen. Bara med hjälp av ett par gummisnoddar som hängde från taket. Verkade skittungt.
Hem från gymmet via lähikauppan. Handlade lite mjölk, juice och kanelskorpor, en favorit hos Juseliusas. Då jag kom hem stod maten på bordet. Jess! Markservicen pelaa. Käkade och sköljde ner käket med två koppar kaffe och fem (eller var det sex?) kanelskorpor. En rejäl prilla under läppen på det. Och jag var redo för fredagsmys. Men. Eftersom vaimo redan slocknat på TV-soffan bokförde jag i stället mina kilometrar på Jogg.se Noterade att jag i dag passerat 3000 kilometer. Det är drygt femhundra kilometer mer än vad jag sprang under 2011 (2 470,8) och bara 65 km kvar till min notering från i fjol (3 065,2). Det känns riktigt skönt att äntligen ha passerat den sista tusingen. Kollade också min placering bland medlemmarna på sajten. Jag har i år legat kring sjuttionde. Men nu. Efter den påtvingade vilan före NY. Hade jag halkat ner till plats 100. Shitt!
I morgon skall jag göra mitt första pass utomhus efter NY. Skall träffa Henry M klockan halv åtta vid Kristallen. Det skall bli hur kul som helst.

PS
Hörde av en god vän att Pamela A från LA också sprungit i NY.
Vi var nog båda två lika framtunga. :-)

Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 002,4 km

Mål: - 117,6 km

Kanon: Janne N

Kalkon: Raset på Jogg.se.

Inga kommentarer: