söndag 17 november 2013

AMSTERDAM NEXT?

Dag 321
Lauantai-ilta. Ingen PL-fotboll. Surt! Ettan kom hem från jobbet. Fortsatte direkt till sin studielya i Vasa. Trean hos flickvännen. Vaimo och jag tittade på TV. Skralt utbud. Men den hulda hade spanat in en romantisk komedi som skulle starta halv elva. Jag var inte så intresserad. Och dessutom jättetrött. Orkade en halv timme med den romantiska rullen. Sen smög jag i säng. Ställde Nokian på sju. Somnade genast.
Sunnuntai-aamu. Pip-pip. Väcktes av ett meddelande från Henry M. Föreslog att vi skulle skippa morgonlänken. Skyllde på att det stormade. Lite mesigt. Men, jag svarade ok, ändå. Samtidigt som jag märkte att Nokians knappsats färgades röd. WTF! Näsblod. Inte så ovanligt. Brukar göra det ibland. Ofta i samband med förkylningar. Lade mig på rygg. Och fortsatte sova. Zzzzzz.
Vaknade på nytt halv tio. Stormen hade bedarrat. Och jag kände mig ordentligt utvilad. Skön känsla. Steg upp. Käkade chiagröt med blåbär. Kaffe, havtornssaft och ett par mackor. Tillbaks till den varma, obäddade. Martina Haag väntade på mig där. Läste ett par kapitel ur hennes Heja, heja-bok. Sen låg jag bara och slappade. Kravlade mig upp vid tolvsnåret. Fixade käk åt trean och åt vaimo som skulle i jobb. Sen plockade jag fram mina träningskläder. Dagens uppskjutna löppass väntade. 
Ut på banan halv ett. Fortfarande blåsigt. Men soligt. Bestämde mig för att försöka ta det riktigt lugnt. Och bara se till att jag fick ihop en dryg tolva. Löpningen kändes bättre än i går. Ingen raketfeeling. Men helt okej. Fokuserade på löptekniken. På tårna. Och på en effektiv armföring. Sprang Larsmovägen Maxi. För att få ihop min dryga tolva gjorde jag en extra runda i Svedjenabba. Svängde in till Marstranden. Kände mig ganska fräsch. Garminen visade prick tretton.
Duschade. Smörjde hästsalva på framlåren. Käkade. Och drack ett-meddas-kaffi. Resten av söndagseftermiddagen gick åt att röjk och fundeer. Mest kring kommande maratonutmaningar. Skulle gärna springa nästa lopp i Barcelona, Paris eller London. Men alla tre arrangeras på våren. Och det känns för tidigt. Hösten passar mig bättre. Ett alternativ som jag funderat på är Amsterdam i oktober. Ett trevligt och flackt race, enligt Maria A. Som tipsade mig om loppet.
Halv fyra kom Joanna K och förde trean till Drakabussen. Jag passade på att göra ett besök hos mina vanhemmat på Trädgårdsgatan. Sen fortsatte jag med att planera morgondagen. I morgon skall nämligen jag och mina rektorskollegor åka på en läroplans-kurs till Tampere. Vår boss Carola H-P kommer också med. Avfärd från Pännäinen halv sju. Funderade om jag skall klämma in mitt löp-pass före eller efter resan. Just nu lutar det åt att jag ställer Nokian på fyra. Och så klämmer jag in så många kilometrar jag hinner innan stinsen vinkar av tåget. Att springa efter två tågresor och en lång dag på skolbänken känns inte så himla lockande. Men. Men. Vi får se hur det blir.

Saldo: 13,0 km

Totalt: 3 119,1 km

Mål: - 90,9 km

Kanon: Jag har vilat mycket under hela viikonloppun.

Kalkon: Hamnar att stiga upp tidigt i morgon bitti.

Inga kommentarer: