tisdag 5 februari 2013

VÄGMÄTAREN

Dag 36
De senaste åren har jag vägt mig varje morgon. Så även i morse. På tisdagsmorgnarna brukar jag dessutom notera min vikt i en dagbok. Väger mig alltid direkt efter morgonbestyren på husets badrumsvåg, hos oss ofta kallad "vägmätaren". Smeknamnet fick badrumsvågen av en 3-årig Joel (vår förstfödde). I morse visade den 72,4 kg. Exakt samma som på nyårsdagen då jag startade min utmaning! :-/ 
Då jag för snart sex år sedan började springa regelbundet låg min matchvikt strax under 90 kg. Tappade snabbt ca 15 kg, men under de senaste fem åren har vikten ankrat sig betongstadigt på 72-74 kg. Verkar vara meningen att jag skall väga precis så mycket. Jag har dock läst att jag kunde knapra bort en hel del sekunder ifall jag vore lite lättare. Enligt expertisen ca 2-3 sek / km för varje kilotapp. Not bad, not bad ätt ååll! Drömmer därför om en matchvikt på 69 kg, varken mer eller mindre. Lätt blir det säkert inte att komma dit. Särskilt inte då man gillar allt från berlinermunkar till pantteri och fazers blå med hasselnötter.
Efter invägningen. På med Icebugsen och off to Bosund med buss. Kände redan i bussen att mina apostlahästar inte kändes speciellt ystra. Betydligt bättre än i söndags, dock. Sedan direkt iväg på min vanliga morgonlänk. Höll exakt samma fart som förra tisdagen och snittade 5:29 min / km. Kändes hyfsat bra. Efter jobbet besökte jag Sune E i Fagernäs. Sjukskönt!

Saldo: 8,2 km

Totalt: 357,0 km

Mål: - 3,0 km

Kanon: Löparvädret. Med undantag av lördagsmorgonens snöpyro har februari börjat förbajskat bra.

Kalkon: Att min matchvikt aldrig tycks komma under 70.

Inga kommentarer: