söndag 3 februari 2013

BACKADE

Dag 34
Söndag betyder för mig backintervaller. De senaste söndagarna har jag sprungit backintervallerna inomhus på löpmatta, men idag återvände jag till min favvobacke vid roskgräve. Hyfsat väder och plogade cykelvägar, grejt!
Off klockan 12. Benen och rumpan var rejält möra av fredagens styrketräning. Brukar alltid få ont ett par dagar efteråt. Alltid värst på annandagen. Försökte strunta i det och tänka positivt. Värmde upp med drygt fem kilometers lätt löpning. Kändes segt som tusan. Hällde i mig en mustaherukka-shot. Sen dags för intervallerna. Kutade som en galning uppför backen, 270 meter. Pulsen på dryga 150 där uppe. Joggade ner och släppte pulsen till 80. Upprepade proceduren åtta gånger. Stånkade som en flodhäst efter varje intervall. Pulsen ändå bara strax över 150. Hmmm? Joggade hemåt ganska nöjd ändå.
I morgon har jag prickat in vila i min träningskalender och sen på tisdag ska jag till Sune E, min hovmassör. Inte illa, nej sannerligen alls inte illa!
PS
Glömde nämna att jag träffade flera trevliga typer vid roskgräve. Juuso A och Marko K var ute på långlänkar, medan goonern* Kristian B var ute på en cykeltur.

* gooner = kanonjär, anhängare av Arsenal FC vars smeknamn är The Gunners

Saldo: 12,5 km

Totalt: 348,8 km

Mål: + 8,9 km

Kanon: Att benen och baken inte kändes lika möra efteråt.

Kalkon: Blir inte klok på min puls, nu är den ju för låg!


2 kommentarer:

Anonym sa...

m du inte får upp pulsen högre än så under en sådan belastning som backintervaller så har du antagligen en förkylning eller infektion i kroppen eller så skriker kroppen helt enkelt efter vila. Lyssna och lyda din kropp ;)

INGO sa...

Jo, du har nog rätt. Jag har sprungit sex dagar i sträck och var rejält förkyld i januari. Antar att det är en kombination av bägge. By the way...din föreläsning i Bosund var mycket uppskattad! :-)