torsdag 21 februari 2013

BOSUNDBACKE

Dag 52
I går kväll vid halvåtta-snåret. Trött. En liten tupplur skulle smaka manna. Somnade genast. Vaknade kvart-över-två. Mitt i natte. Voi skrääpi. Missat Champions League. Missat RoPS-Jaro. Missat kvällskaffi. Missat mycket. Tänkte jag. Masade mig till den äkta bädden. Somnade genast igen.
Upp med tuppen klockan fem. Utvilad. Laddad till max. Backintervaller på agendan. Men först innebandy- & ishockeyturnering med min klass. Vi kom sist i bägge. Ändå. Mina elever är suveräna. Inga sura miner, inget gnäll, inga bortförklaringar. Fair play. Vi va sämst. Ja sillä sipuli. De protesterade inte ens då jag bad dem ta fram matteböckerna efteråt.
Stannade kvar på jobbet efter skoldagens slut. Bytte om. Funderade var den högsta backen i Bosund låg. Tja, det är väl den vid kiosken, svarade en kollega med lokalkännedom. Precis som jag trodde. Off in mot byn. Kände mig tung och seg. Kände köttfärslimpa som dansade i magsäcken. Borde ha skippat skollunchen! Åt den alldeles för sent. Nåja. Inget att göra åt. Segade mig vidare mot huvudmålet. Backe, lite för kort men ganska brant.
Spillde i mig lite Mehukatti. Släppte ner pulsen. Kollade att inga Bosundbor såg mig. Spurtade uppför backen på 30 sek. Joggade ner. Upprepade proceduren. Fick ihop tio intervaller. Rejält trött efter den sista. Stärkte mig med den sista droppen kattsaft. Sökte mig sen i knapp styrfart tillbaks till skolan.
Från jobbet skall jag i kväll till Kokkola. Fotbollsdistriktets tävlingsutskott har möte. Funderar på att göra en avstickare till Rax före utskottsmötet.

Saldo: 10,9 km

Totalt: 533,2 km

Mål: + 13,2 km

Kanon: Mina elever

Kalkon: Att jag inte skippade köttfärslimpan

 

Inga kommentarer: